Studerende

Hvad er fordele og ulemper ved Arlas position?

Fordele:

Vi mener, det er en fordel for danske forbrugere, at der er en stor spiller på markedet. I hvert fald hvis det er en ansvarlig spiller, og det er vi.

Når Arla eksempelvis beslutter sig for at reducere CO2, sukker, fedt og så videre, så "batter det". Dels fordi vi er store og har indflydelse på at gøre mange produkter sundere, dels fordi vi sandsynligvis har bedre muligheder for innovation. Et eksempel er, at danske mejerier gerne vil have lov til at lave oste af upasteuriseret mælk, for vi alle mener, at det vil give bedre smag i nogle af ostene.

For at få myndighederne til at godkende det, kræver det en meget stor mængde forskning og dokumentation. Derfor har Arla sagt ja til på alle danske mejeriers vegne at gennemføre dokumentation mm. for at vi alle - også de mindre mejerier, der aldrig kunne løfte sådan en opgave - kan få tilladelsen.

Et andet eksempel er fodboldskolerne eller Aktiv Rundt i Danmark - begge projekter handler om sundhed for børn, og begge steder er Arla med til både at betale direkte, men også til at informere på kartonerne, så så mange børn som muligt finder ud af, at tilbuddet eksisterer.

Vi mener også, at det er en fordel for de danske landmænd, der producerer mælk. I Danmark har landmændene i over 100 år produceret 3 gange så meget mælk, som danskerne kan drikke. Derfor skal 2 ud af 3 liter mælk eksporteres. Det er dyrt og svært, men ved at have et større mejeri, der kan transportere mælken ud af landet til en fornuftig pris, får ikke bare Arlas landmænd men også de øvrige mælkeproducenter i Danmark en højere pris.

Ulemper:

Der er ingen tvivl om, at vi i Arla skal være meget opmærksomme på at give plads til andre, ellers vil alle opleve vores størrelse som et problem. Samtidig skal supermarkederne huske at tage flere selskaber ind på hylderne. For dem kan det være nemmest kun at sælge produkter fra Arla, men forbrugerne skal naturligvis have et valg.

For Arla selv er vores størrelse en udfordring, fordi mange danskere ikke bryder sig om meget store selskaber. Vi kan ikke ændre på vores størrelse, men vi kan være bedre til at være åbne, og det arbejder vi på hver dag.