Salg og markedsføring

Kampagner og film

Her får du hjælp til at finde materialer fra både nye og ældre kampagner i ind- og udland.

Hvis du skal lave en opgave, hvor du skal markedsføre et bestemt produkt i Danmark eller i udlandet, kan du måske få ideer ved at analysere film og kampagnematerialer, som er lavet på vidt forskellige tidspunkter og til vidt forskellige markeder. Her er nogle få eksempler. Men du kan finde meget mere, hvis du ser dig om i hverdagen. Læg mærke til reklamer på fx busskure, i magasiner, eller husk at optage dem, du ser på tv.

Er du ude efter gamle reklamefilm fra Arla, så kan du finde de fleste af dem på vores YouTube-kanal

Prøv også at gå ind på de forskellige produkthjemmesider: Produkter

Ved flere af produkterne kan du læse om produktets historie, og i nogle tilfælde kan du se små film, eller måske kan du ud fra opskrifterne vurdere, hvilke parametre der er vigtige i markedsføringen af produktet. Se fx: 

Læg i øvrigt mærke til, at mærket Lurpak er ejet af Mejeriforeningen. Flere danske mejerier producerer under mærket. Betingelser for at bruge mærket er, at produkterne lever op til særlige kvalitetskrav, at de enkelte mejerier betaler et bidrag til markedsføringen, og at mærket ikke må "overdøves" af de producerende mejeriers logoer. Derfor vil du heller ikke se Arlas logo på reklamerne her:

Har du lyst til at se eksempler på det trykte materiale, som salgsstederne kan anvende i markedsføringen af Puck, så klik dig ind her: 

Kampagneplanlægning

Hvis du i din uddannelse skal skrive en opgave, hvor du skal lancere et nyt produkt, så kig her: 
Dette er et helt autentisk materiale, som er lavet i forbindelse med lanceringen af det flydende fedstof Kærgården Steg & Bag. Du kan bruge materialet som inspiration til, hvordan du vil lancere dit eget produkt på et givet marked. Hvis du arbejder dig gennem de samme elementer, som du kan finde i præsentationen, så når du langt.

Du kan naturligvis ikke gennemføre de kæmpestore markedsanalyser, men ved at studere butikkernes udvalg og interviewe et antal mennesker i din omgangskreds kan du sikkert få et godt billede af markedet og forbrugernes ønsker.