Pressemeddelelse

KonKOlleger i mælk

I disse dage kan man i et indstik i flere ugeblade læse, at de små mejerier har stor gavn af netværket mellem store og små mejerier. Og det er ikke engang løgn – fortæller mejericheferne på både Thise og Naturmælk:

”Det er jo danske landmænd, som står bag både Arla og Naturmælk. Vi er ”kon-kolleger” – konkurrenter og kolleger, der udfordrer hinanden, men også samarbejder, når det kan være til fælles gavn. Konkurrerende mejerier i Danmark har altid haft tradition for at samarbejde”, siger mejerichef Leif Jørgensen fra et af Danmarks ældste økologiske mejerier Naturmælk.

Produktudvikling
Mejerierne lader sig også inspirere af hinanden. Det var Arla, der lancerede begrebet økologisk Mini-mælk, og i dag er minimælk et meget stort produkt hos de små økologiske mejerier. På samme måde lancerede Thise Mejeri Jerseymælk og Egnsmælk på det danske marked - to produkter, som Arla efterfølgende er begyndt at producere.

” Det skræmmer os ikke, at Arla følger i vore fodspor”, siger mejerichefen på Thise Mejeri, Poul Pedersen. ”Tværtimod er vi stolte og beærede over, at lille Thise Mejeri har virket inspirerende for Europas største mejerikoncern.”

Fra kasser til film
Samarbejdet spænder på markedsføringsfronten fra fælles produktion af reklamefilm til arrangementer om økologi i fællesskab. Selv de grønne plastickasser, som mælken leveres i, er en form for samarbejde gennem en gammel aftale fra MD’s dage. Aftalen går ud på, at Arla ejer og administrerer samtlige grønne mælkekasser, som alt mælk leveres i. Konkurrenterne bruger de samme kasser, så alle slipper for at sortere.

”Vi er faktisk meget glade for Arla, for jo bedre det går for Arla, og jo større Arla bliver, desto større er mulighederne for en lille virksomhed som Thise Mejeri”, siger Poul Pedersen.

Glad for de andres succes
Ifølge Karsten Jeppesen, kategorichef i Arla, glæder Arla sig over de små mejeriers succes.

”Det er sundt med konkurrence. Det holder os til ilden, så vi hele tiden bliver bedre, og så forbrugerne i Danmark får lavere priser og flere spændende produkter at vælge imellem. Det bliver igen en fordel, når vi skal konkurrere med de store fødevareproducenter på eksportmarkederne,” udtaler Karsten Jeppesen og fortsætter:

”De mindre danske mejerier er meget dygtige til at udvikle spændende produkter. Det har vi stor respekt for. Vi anser os for ligeværdige partnere på trods af størrelsesforskellen”.


Eksempler på samarbejde

· Naturmælk, Thise, Øllingegård, Økologisk Landsforening og Arla arrangerer hvert år Ø-dag, hvor danske familier kan opleve de økologiske køer blive sluppet løs på græs for sommeren. Arla bidrager med annoncering for, primært med TV-reklamer, på mælkekartoner og internet.

· Økologisk Landsforening, Arla, Thise, Naturmælk og en række økologiske landmænd arrangerer hvert år økologisk høstmarked, hvor tusindvis af danskere hvert kan opleve livet på en økologisk gård.

· Thise Mejeri, Naturmælk, Tholstrup Cheese, Økologisk Landsforening, Mejeriforeningen og Arla har de sidste fem år lavet fælles kampagner for økologiske mejeriprodukter bl.a. med tv-reklamer.

· Arla tilbød i juni 2004 de øvrige danske mejerier at hjælpe dem med et kvalitetsprogram, der garanterer, at gårdene lever op til høje standarder mht. miljø, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og mælkens kvalitet. I dag arbejder 15 danske mejerier – ud over Arla – efter sådan et kvalitetsprogram

· Alle danske mejerier bruger Arlas grønne mælkekasser, når de distribuerer deres mælk. Ellers ville det være alt for besværligt at få de enkelte mejeriers kasser ”hjem” til det rette mejeri. De mindre mejerier er glade for slippe for bøvl og investering i kasser og betaler en – med Leif Jørgensens ord ”absolut rimelig lejeafgift”.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager