Pressemeddelelse

Analyse: Danskerne vil have lokalproduceret mælk

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Mælkebønderne bør i fremtiden prioritere bedre beskyttelse af miljøet og mere økologi ifølge danskerne. Det viser en undersøgelse fra Arla, som samtidig viser, at danskerne foretrækker deres mælk så frisk som mulig og så dansk som mulig. Men det kræver, at forbrugerne kigger kritisk på egne indkøbsvaner, hvis det skal være en realitet i fremtiden, lyder det fra andelsmejeriet.

De kritiske forbrugere for længst har gjort deres indtog. Fra øko-mærket til krav om GMO-fri produkter til de lokalt producerede varer har forbrugerne stor indflydelse og magt over supermarkeder og fødevareproducenterne. Det mærker man også hos Arla, der derfor har fået gennemført en befolkningsundersøgelse gennem Cint om forbrugernes krav til deres mælk.

For med de velkendte danske landskabsbilleder med marker og traktorer hører også forbrugernes høje forventninger til, at den mælk, som hver dag hældes over havregrynene eller i kaffen, er af højeste kvalitet. Foruden pris er det vigtigste for danskerne nemlig, at mælken er fra Danmark, og at den er frisk. Især forbrugere i Syddanmark er meget opmærksomme på, om deres mælk er fra Danmark, mens det i mindre grad er gældende for Hovedstaden. Dog er det sjællænderne, som i højest grad har friskhed som et pejlemærke, mens nordjyderne i mindre grad kigger efter produktionsdatoen:

”I Danmark har vi en stærk mejeritradition. Og det er en selvfølge, at den mælk, vi finder i supermarkedet, er frisk og produceret af landmænd fra vores eget land. Det kræver ikke mange kilometer sydpå, før at det billede ændrer sig. Ifølge vores undersøgelse foretrækker to ud af tre danskere også, at deres mælk er dansk, fordi de gerne vil støtte danske mælkebønder,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark og fortsætter:

”Det er naturligvis kærkomment med opbakning fra forbrugerne i et marked, hvor flere af vores ejere har svære vilkår.”

Danskerne stiller høje krav til mælkebønderne
Selvom danskerne gerne vil støtte de danske mælkebønder, gør de det ikke blåøjet. I undersøgelsen giver forbrugerne nemlig udtryk for, at de stiller høje krav til mælkeproduktionen. 58 pct. af danskerne synes, at mælkebønder burde prioritere dyrevelfærd højere i fremtiden, 43 pct. synes, at bedre beskyttelse af miljø burde være prioriteten, mens 37 pct. peger på flere økologiske produkter. Det udgør dermed de tre vigtigste prioriteter for mælkebønder i fremtiden, hvis det står til forbrugerne.

”Med den magt forbrugerne har, sætter de også retningen for fremtidens produkter i køledisken. Hvis vi som andelsmejeri skal imødekomme forbrugernes krav til kvalitetsmælk fremover, kræver det en investeringsvillighed fra vores side i at producere mælk, der faktisk lever op til de høje krav, som forbrugerne stiller. Og det vil vi i den grad gerne. Men forbrugerne har også selv et ansvar,” lyder det fra Jakob B. Knudsen, som fortsætter:

”Hvis et kvalitetsprodukt bliver vraget til fordel for et billigere produkt uden samme krav til mælkeproduktionen, bliver det i stigende grad svært at fortsætte med at levere lokalproduceret, frisk mælk af høj kvalitet. Så jeg vil gerne opfordre danskerne til fortsat at bevare de kritiske indkøbsbriller på, når de står i køledisken og lægger mælken ned i indkøbskurven. For kvalitet er ikke uden omkostninger.”

Fakta: Om undersøgelsen

Arla har fået foretaget en undersøgelse af danskernes mælkevaner og opfattelser af mælkeproduktion i Danmark. Undersøgelsen er foretaget gennem Cints befolkningspanel blandt 1.012 danskere i alderen 18 til 65 år, som repræsenterer den danske befolkning i forhold til alder, køn og geografi.

Nøgleresultater:

Hvad lægger du mest vægt på, når du køber mælk - ud over hvilken type af mælk, du køber (sødmælk, skummetmælk mv.)? Angiv op til tre svar. Total Region Hovedstaden Region Sjælland Region Syddanmark Region Midtjylland Region Nordjylland
Prisen 44% 40% 45% 45% 49% 41%
At den er fra Danmark 43% 32% 46% 52% 45% 48%
At det er friskt 43% 44% 47% 43% 44% 34%
At det er økologisk 26% 34% 29% 23% 23% 16%
Dyrevelfærd 17% 20% 13% 18% 18% 13%
At køerne har gået på græs 15% 17% 7% 16% 15% 21%
At jeg støtter lokale landmænd 8% 6% 9% 10% 5% 14%
Virksomheden eller mærket 4% 4% 3% 3% 6% 5%
Emballagen 3% 3% 4% 3% 2% 0%
At jeg ved hvilken gård, mælken kommer fra 2% 1% 2% 3% 2% 2%
Jeg køber aldrig mælk 3% 4% 1% 1% 4% 4%
Ved ikke 2% 2% 3% 2% 1% 3%
Hvorfor foretrækker du mælk fra dit eget land frem for udlandet? Angiv gerne flere svar. Total Region Hovedstaden Region Sjælland Region Syddanmark Region Midtjylland Region Nordjylland
Så støtter jeg Danmarks mælkebønder 66% 63% 64% 66% 69% 70%
Det er mere frisk 45% 48% 42% 42% 49% 38%
Det bidrager til økonomisk vækst i mit land 45% 45% 47% 39% 47% 46%
Fødevaresikkerheden er højere 35% 33% 25% 43% 32% 44%
Det sikrer en rimelig pris til de lokale mælkebønder 30% 27% 30% 29% 30% 34%
Køerne bliver behandler bedre 18% 17% 16% 16% 18% 23%
Det er sundere 9% 8% 5% 13% 7% 10%
Det er billigere 8% 10% 9% 9% 6% 5%
Det bidrager til at danne ‘åbne landskaber’ 6% 8% 5% 4% 7% 5%
Andet 4% 5% 3% 5% 4% 4%
Ved ikke 1% 2% 2% 1% 2% 0%
Hvad synes du, at mælkebønder burde prioritere højere i fremtiden? Angiv op til tre svar. Total Region Hovedstaden Region Sjælland Region Syddanmark Region Midtjylland Region Nordjylland
Dyrevelfærd 58% 58% 61% 57% 59% 52%
Bedre beskyttelse af miljøet 43% 48% 35% 45% 43% 39%
Flere økologiske produkter 37% 42% 37% 31% 38% 33%
Sikre bedre økonomi i landbruget 30% 30% 23% 34% 30% 27%
Informere befolkningen om landbrug og produktion 22% 20% 24% 24% 17% 32%
Producere billigere produkter 13% 11% 14% 13% 15% 11%
Andet 2% 2% 1% 2% 2% 2%
Ved ikke 8% 7% 12% 9% 7% 10%

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef

Download Billeder & Videoer