Tips til aftensmad med omtanke

Råvarer i sæson

  • Vælg lokaltproducerede grøntsager i sæson, og undgå så vidt muligt grøntsager dyrket i drivhus.
  • Vælg tilbehør efter årstiden: Fx æbler og nødder om efteråret, rodfrugter om vinteren, rabarber og grønne asparges om foråret – og agurk og rød peber om sommeren.
  • Sommerens danske tomater, broccoli og rødløg kan om efteråret og vinteren erstattes med fx rodfrugter, kål og æbler.
  • Kartofler er en af de danskproducerede råvarer, der har den laveste klimapåvirkning.

 

Gode alternativer

  • I stedet for ris som tilbehør, kan I spise blomskålsris.
  • Et alternativ til pasta og ris er perlespelt, som er knap så klimatungt.
  • Hakket oksekød i en kødsauce kan reduceres og erstattes af løg, gulerødder eller lignende. Eller skiftes ud med sojagranulat.
  • Skift den hvide pasta ud med fuldkornspasta. Fuldkorn mætter mere, så I spiser mindre og derfor bruger færre ressourcer.
  • Hvis du erstatter kødfars med tilsvarende af planter til frikadeller, er det en god ide at lave frikadellerne små, da farsen er mere porøs og dermed ikke så nem at håndtere.

 

Få den rette smag

  • Når kød bliver skiftet ud med grøntsager er det vigtigt at tænke på umami (som man bl.a. får fra kød). Løg, koncentreret tomatpure og sojasauce er gode eksempler på råvarer med umami.
  • Tænk i hele smagspaletten, når du laver mad – både med og uden kød. Sødt, surt, bittert, salt og umami – hvis alle 5 grundsmage er repræsenteret i et måltid, føler vi os tilfredsstillet.

FLERE TIPS

  • Hvis du sparer på kødet, skal du sørge for at få proteiner på anden vis. Æg og mejeriprodukter indeholder protein af høj biologisk værdi (har mange af de essentielle aminosyrer), men også bælgfrugter har et relativt højt indhold af protein.
  • Spis ikke mere end det I har brug for, og undgå alt for mange tomme kalorier fra slik, kager og sodavand.
  • Mad i wok, er et supergodt valg, hvis du vil lave klimavenlig mad. Du sparer på energien, da stegetiden er kort og en typisk wokret indeholder ofte meget lidt – eller intet kød og masser af farverige grøntsager.
  • Når du skærer ned på det stegte kød, er det en god idé i stedet at servere stegte grøntsager, fx stegte løg. Den stegte smag og konsistens på råvarerne kan noget andet end de rå eller kogte råvarer. Tænk i det hele taget i forskellige teksturer, når du sammensætter et måltid: Noget blødt op mod noget fast, sprødt eller knasende.
  • Undgå madspild. Lav en madplan eller abonner på ….. Tryl dine rester om til nye spændende måltider, se fx vores tema om rester.