Tips til mere omtanke

Råvarer i sæson

  • Når grøntsager er i sæson, er der typisk rigtig mange af dem – enten i haven, eller i butikkerne til fornuftige priser. Prøv at bruge dem, på en anden måde end du måske plejer: Riv grøntsagen og kom i gryderetten, saucen, suppen, omeletten, kagen – eller skær den i skiver og steg den, evt. paneret i æg, rasp, krydderier – eller på grillen kun iført lidt krydderier.
  • Vælg lokalproducerede grøntsager i sæsonen.
  • Vælg tilbehør efter årstiden: Fx æbler og nødder om efteråret, rodfrugter om vinteren, rabarber og grønne asparges om foråret – og agurk og rød peber om sommeren.
  • Sommerens danske tomater, broccoli og rødløg kan om efteråret og vinteren erstattes med fx rodfrugter, kål og æbler.
  • Vil du se hvilke råvarer der er i sæson? Klik på linket og se vores råvarekalender

 

Gode alternativer

  • Hakket oksekød i en kødsauce kan reduceres og erstattes af løg, gulerødder eller lignende. Eller skiftes ud med sojagranulat.
  • Skift den hvide pasta ud med fuldkornspasta. Fuldkornsversionen mætter lidt mere, hvorfor portionen kan blive mindre.
  • Hvis du erstatter kødfars med tilsvarende af planter til frikadeller, er det en god ide at lave frikadellerne små, da farsen er mere porøs og dermed ikke så nem at håndtere.

 

Få den rette smag

  • Når kød bliver skiftet ud med grøntsager er det vigtigt at tænke på umami (som man bl.a. får fra kød). Løg, koncentreret tomatpure og sojasauce er gode eksempler på råvarer med umami.
  • Tænk i hele smagspaletten, når du laver mad – både med og uden kød. Sødt, surt, bittert, salt og umami – hvis alle 5 grundsmage er repræsenteret i et måltid, føler vi os tilfredsstillet.
  • Lad dig inspirere af alle de spændende krydderier og saucer, der findes – og prøv dig frem. Der findes et utal af soyaer, chilisaucer, kryddereddiker og – olier, krydderiblandinger m.m.
  • Fyld dine urtepotter med friske krydderurter og spice både din kartoffelmad og røsti op.

 

MADSPILD

  • Lad dig inspirere af de grøntsager du allerede har, uanset om de er rå, stegte, kogte – og lad dem danne grundlag for en suppe, gryderet, æggekage, tærte eller ”pytipande”.
  • Gem selv den mindste rest fra aftensmaden - den kan blive til et lækkert stykke smørrebrød i morgen – eller måske fryses og gemmes til du har nok til et ”reste-tapas-måltid”.
  • Undgå madspild. Lav en madplan eller tilmeld dig Karolines Køkkens madplan på mail.
  • Tryl dine rester om til nye spændende måltider, se fx vores tema om rester.

 

FLERE TIPS

  • Hvis du sparer på kødet, skal du sørge for at få proteiner på anden vis. Æg og mejeriprodukter indeholder protein (har mange af de essentielle aminosyrer), men også bælgfrugter er en god kilde til protein.
  • Når du skærer ned på det stegte kød, er det en god idé i stedet at servere stegte grøntsager, fx stegte løg. Den stegte smag og konsistens på råvarerne kan noget andet end de rå eller kogte råvarer. Tænk i det hele taget i forskellige teksturer, når du sammensætter et måltid: Noget blødt op mod noget fast, sprødt eller knasende.