3. MADmove

I SKAB-fasen planlægger og iværksætter eleverne reelle forandringer i spisepausen. 
Nogle løsninger tager kort tid at iværksætte, og andre vil tage længere tid. 
Det er vigtigt at tænle over, hvordan løsningerne lever videre, også efter projekt MADmovers er ovre. 

Klassen producere en film, hvor de formidler deres løsninger til klassens lærere, forældre og spisepausevagter. 
Klassen laver frem mod uge 12 2019 jævnligt temperaturmåligen på, om deres løsninger stadig virker. 

Materialeoversigt

Oversigten til højre viser, hvilke materialer, der bruges til hvilke opgave i det 3. MADmove - SKAB. 

Materialerne til de tre opgaver finder du herunder, sammen med en kort gennemgang af opgaven. 

Opgave 1

Planlæg

Opgaven skal give eleverne et overblik over, hvad der skal gøres, så løsningerne, de har udvalgt, kan iværksættes. 
Klassen får en oplevelse af, at for at lykkes med at ændre klassen madkultur, er der for alle. 
Alle skal byde ind med, hvad de kan og det, de brænder for. 
Det er netop fællesskabet, der gør eleverne til MADmovers. 

På plakaten "Vores Viden" under feltet "Vores løsninger" laver grupperne en kort beskrivelse af de enkelte løsninger. 

Grupperne planlægger deres arbejde og finder ud af, hvem, der gør hvad og hvornår. 
Som hjælp til at skabe overblik bruger de to-do listen. 

Elevernes to-do liste

OPGAVE 2

Sæt i gang

Alle elever i klassen har nu et overblik over, hvad der skal gøres for at iværksætte deres løsninger, og hvem der gør hvad. 
Nu skal eleverne i gang. 
De oplever, at de ved deres fælles handlinger kommer til at gøre en forskel for sig selv og hinanden. 
Der opmuntres til, at eleverne træffer selvstændige valg, også selvom det kan være, at det mislykkes. 
Grupperne går i gang med at iværksætte løsningerne. 
Når alle løsninger er iværksat, samler læreren klassen og fejrer, at de er vaskeægte MADmovers, der holder hinanden op på at iværksætte løsninger, der kommer hele klassen til gode!

Eksempler på løsninger

Sidste år var elevernes løsninger bl.a.:

Selv at begynde at smøre madpakken, baggrundsmusik i spisepausen, nye måder at sidde på, fælles madpakkedag, madpakke inspiration via SnapChat, brev til kantinepersonalet, ændring af kø-system i kantinen og en madautomat på skolen. 

"I min klasse fandt vi ud af, at det er rart, når vi alle sammen spiser sammen. 
Så vi har nu lavet en regel om, at vi sidder sammen og spiser hver tirsdag" - MADmover-elev, 2016/2017

 

OPGAVE 3

Del og involver

Klassen har iværksat en række løsninger. 

For at sikre at løsningerne lever videre i tiden fremover, involverer klassen deres forældre, klassens lærere, spisepausevagter og andre vigtige aktører. 

Opgaven skal medvirke til, at klassen får fremstillet en film, som de anvender, når de involverer og er i dialog med forældre, klassens lærere og andre vigtige aktører. 
Klassen skal i fællesskab producere en film, der viser, hvordan de har skabt bedre spisepauser og måltidsvaner. 

Filmen må max vare 2 minutter. 

Til slut orienteres klassen om, at de i uge 12 2019 genbesøger MADmovers, hvor den sidste fase FASTHOLD afvikles.

Materialer

Her finder du de materialer, som hjælper eleverne med at producere deres film, samt at involvere de vigtige aktører omkring dem. 
Læs mere om hvordan opgaven struktureres i lærervejledningen. 

 

Elevark - Film

Elevark - Del og involver