Elvis, Karoline og barbie - 50'erne

Elvis, Karoline og barbie - 50'erne

Det første årti efter krigen er en gylden periode for dansk landbrug. Der er stor efterspørgsel efter mejeriprodukter i både ind- og udland, og såvel produktion som eksport stiger støt. Eksporten består primært af smør med kvalitetsstemplet ”Lurpak”, et mærke, der har prydet danske landbrugs- produkter siden begyndelsen af  århundredet.

Blandt de store aftagere er de amerikanske soldater i Tyskland: 60.000 liter mælk og 6 tons smør - leveret i bøtter, hver eneste dag. På det hvide lærred trækker både ”Rio Grande” og ”De røde heste” i disse år fulde huse, mens Elvis Presley fra rejse-grammofonen bedyrer ”Thats all Right Mama”. Og i 56 åbnes landets første motorvej til Hørsholm.I 1957 - samme år, som det lykkes  for Sovjet at få Sputnik 1 i kredsløb om jorden, og hvor de første lande underskriver Rom-traktaten - vender bøtten imidlertid. England, der også dengang er blandt de største aftagere af danske mejeriprodukter, drosler importen af smør voldsomt ned. Det danske hjemmemarked er ikke gearet til at aftage mere, og resultatet bliver et smørbjerg. 

2350KK_PjerotOgKarolineKO_HIST

Året efter lanceres derfor en national mejerikampagne. Frontfiguren er koen Karoline, og som en del af kampagnen, der bliver en stor succes, opstår begrebet Mejerigtig. Decideret krise for landbrugseksporten er der dog ikke. I 1959 - året hvor både Mascot’en og Barbie fødes - har dansk landbrug eksportkontakt med 146 lande.

Arla Karolines Køkken® mission

Arlas mission er at tilbyde moderne forbrugere mælkebaserede fødevarer som skaber inspiration, tryghed og velvære.

Karolines køkken vores mission