Pressemeddelelse

Arla skærer ned på sukkerindholdet

En ny Matilde kakaoskummetmælk med 30 procent mindre tilsat sukker er på vej ud til forbrugerne. Samtidig er alt sukker fjernet i Cheasy yoghurterne, der i stedet er sødet med sødemiddel.


Den nye Matilde Classic Mild indeholder 3,5 gram tilsat sukker pr. 100 ml.

I den nye Matilde Classic Mild kakaoskummetmælk er der tilsat 3,5 gram sukker pr. 100 ml. Det er 30 procent mindre end i Matilde Classic kakaoskummetmælk, der indeholder fem gram tilsat sukker pr. 100 ml.

”Vi vil gerne give forældre og børn et alternativ med et produkt, der indeholder mindre sukker”, siger Susanne Klemp, der er produktchef for Matilde.

Indholdet af kakao er også tilpasset for at imødekomme de mange voksne, der fortynder deres kakaomælk med mælk for at få en mildere kakaosmag. Debat om sukker
På to år er danskernes forbrug af kakaomælk steget med 35 procent. Samtidig er ernæringseksperter og forbrugere i stigende grad bekymrede over danskernes øgede indtag af sukker, hvoraf fem procent stammer fra mejeriprodukter.
”Jeg tror, at forbrugerne hurtigt vænner sig til den mindre søde smag, og med den aktuelle sundhedsdebat vil mange sikkert tage produktet til sig”, siger Susanne Klemp.

Den nye Matilde Classic Mild kakaoskummetmælk når ud på butikshylderne i slutningen af januar.

I begyndelsen af februar kommer også en Matilde Café ChocoLight i glasflaske på markedet. Dette produkt er helt sukkerfrit og sødet med sødemiddel.

Yoghurt uden sukker
Et andet af Arla Foods’ tiltag, der tilgodeser sukkerbevidste forbrugere, er allerede lanceret. Fra uge 48 kunne forbrugerne nemlig ikke længere købe Cheasy yoghurt tilsat sukker. I stedet er alle Cheasy yoghurter nu sødet med sødemiddel.

”Vi har i et stykke tid haft to varianter af Cheasy yoghurt, der var sødet med sødemiddel, hvor resten var sødet med sukker, men det var alt for lidt i forhold til efterspørgslen. Vi vil gerne give forbrugerne et større udvalg af frugtyoghurt uden tilsat sukker, og nu håber vi at tilfredsstille de grupper, der har fokus på sukker og færre kulhydrater”, siger Mette Hofman, der er Nordic Category Manager for Yoghurt og Dessert.

Til april lancerer Arla Foods derudover to varianter inden for Yoggi serien med reduceret sukkerindhold.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager