Pressemeddelelse

Hårdt år med imageudfordringer i Danmark

Arla Foods’ resultat for virksomhedsåret 2003/04 er præget af øget konkurrence, en svag dollar og lavere eksportstøtte. Det konstaterede adm. dir. Åke Modig på repræsentantskabsmødet i København i denne uge.

”Det har været et hårdt år. EU’s landbrugsreform er den største reform på mælkeområdet nogensinde, hvilket sætter sit præg på markedet. EU-kommissionens meget aggressive politik og den svage dollar påvirker vores indtjening negativt”.

I sin redegørelse betonede Åke Modig at årets resultat på 1,019 mia. kr. er en skuffelse. Den samlede indtjening ligger ganske vist stadig over de fem europæiske mejeriselskaber, den såkaldte Peer Gruppe, som Arla Foods sammenligner sig med.

”Det er ikke sjovt, når priserne falder. Desuden må vi konstatere, at afstanden ned til Peer Gruppen bliver mindre”, sagde Åke Modig.

Det er først og fremmest ingrediensområdet og eksporten til de oversøiske markeder, som lider under den svage dollar og EU’s tilbageholdende restitutionspolitik. Men selv i Danmark og Sverige presses priserne.


Resultatet blev godkendt

Arla Foods’ repræsentantskab godkendte på repræsentantskabsmødet bestyrelsens indstilling til årets reultat.

Det betyder, at Arla Foods i 2003/04 fik et samlet koncernresultat på 1,019 mia. kr.

Samtidig besluttede man at fastsætte efterbetalingen til andelshaverne til 586 mio. kr. og konsolideringen til 433 mio. kr., hvoraf 123 mio. kr. er genkonsolidering.

Årets resultat svarer til en indtjening pr. kg andelshavermælk i Danmark på 239,06 danske øre. Det er et fald i mælkeprisen på 17,38 danske øre i forhold til mælkeprisen for 2002/03, der blev 256,44 øre.


Skal vinde tillid
”At tabe markedsandele og miste afsætning på hjemmemarkedet er ikke acceptabelt. Hvis ikke vi lykkes hjemme, så lykkes vi ikke nogensteder. Den mælk, vi ikke kan sælge i Danmark og Sverige, er i hvertfald ikke nemmere at eksportere til Saudi Arabien”, sagde Åke Modig.

”Jeg har svært ved at se, hvordan selskabet overhovedet skal kunne eksistere, hvis ikke vi kan vinde de danske forbrugeres tillid”, sagde Åke Modig.


Det nye Arla i Danmark
Kritikken mod Arla Foods, har i Danmark det seneste år, været specielt hård. Såvel medier som forbrugere mener at selskabet misbruger sin dominerende stilling på det danske marked. Det er baggrunden for det omfattende imageprojekt ”Det nye Arla i Danmark” som i 2005 skal lede til et Arla Foods, der kendetegnes af begrebet ”naturlig omtanke”.

På repræsentantskabsmødet påpegede Åke Modig betydningen af, at projektet får succes. Han henviste til forbrugerundersøgelser, som viser, at 10 til 12 procent af danskerne er negative eller meget negative over for Arla Foods.

”At så mange ikke har tillid til os er meget alvorligt. Vi befinder os i en svær situation, også selv om kurven nu er begyndt at gå den anden vej de seneste måneder”, sagde Åke Modig.

Han mente, at selskabet har overlevet takket være sit gode forhold til kunderne.

”Vi har hele tiden prioriteret kunderne. Nu skal vi også vise naturlig omtanke for forbrugerne. Det er trods alt dem, som har det sidste ord”.

Lyspunkter
Åke Modig slog fast, at der også findes lyspunkter. Arla Foods har haft et fremgangsrigt år i blandt andet Spanien, Italien og Norge. Også eksporten til England står for et positivt resultat, og netop det britiske marked har vækstpotentiale i fremtiden.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager