Pressemeddelelse

Arla øger salget i USA

Starten af en lokal produktion i USA har gjort det lettere at importere produkter fra Skandinavien. Arla Foods’ vækstmuligheder på det amerikanske marked er i dag større end nogensinde før.

Adm. dir. Andrew Simpson på Arlas kontor i New Jersey. ”Vores importforretning er steget i en situation, hvor importen fra Europa ellers generelt er faldet 10 procent i år. Den lokale produktion har gjort det muligt for os at sælge flere importerede produkter, fordi vi ses som en relevant medspiller på markedet," siger Andrew Simpson, administrerende direktør i datterselskabet Arla Foods Inc.

Efter Arlas køb i år af White Clover-mejeriet i Wisconsin og danske Tholstrup Cheese, som har et mejeri i Michigan, peger alle salgskurver opad. Importen af ost og smør fra Skandinavien er øget med cirka fem procent. Alene for havarti er stigningen på 8,5 procent.
“Det her er kun begyndelsen. Vi har kæmpe muligheder foran os,” siger Andrew Simpson.

Det har været et år med store omvæltninger for det amerikanske datterselskab. I begyndelsen af 2006 havde selskabet 20 medarbejdere på kontoret i New Jersey og licensproduktion hos White Clover i Wisconsin. Importen fra Skandinavien stod for 80 procent af Arla Foods’ volumen på det amerikanske marked.

Købene af White Clover og Tholstrup Cheese har betydet, at medarbejderstaben er øget til cirka 150, og den lokale produktion er gået fra 20 procent til 45 procent af Arlas totalvolumen i USA. Denne stigning er vigtig, da produkter fremstillet i USA dominerer markedet.

”Import i sig selv er ikke holdbart. Hvis vi vil være markedsførende inden for vores kategori, og hvis kunderne skal se os som specialister, skal vi kunne tilbyde begge dele. Ellers ender vi med at tilhøre den lille del af markedet, som har mindre indflydelse. Derfor afhænger vores importsucces i virkeligheden af vores evne til at levere lokale produkter,” siger Andrew Simpson.

Hidtil har havarti været Arlas succeshistorie nummer ét i USA. Selskabet har opnået en position som markedsleder gennem den lokale produktionen i Wisconsin kombineret med importen af det stærke varemærke Denmarks Finest, som fremstilles på Nr. Vium Mejeri ved Videbæk. Men med Tholstrup-varemærket Saga inde i forretningen, har Arla nu mulighed for at blive markedsleder inden for skimmelost. I forvejen er Arlas varemærke Rosenborg det næststørste inden for blåskimmelost.







FAKTA
USA står for 30 procent af verdens osteforbrug Det samlede amerikanske ostemarked: 4 millioner ton Markedet for specialoste vokser fem gange hurtigere end det samlede ostemarked Det aktuelle marked for specialoste udgør 350.000 ton. Specialost-segmentet domineres af indenrigs-leverandører: 71,7 procent indenrigs, 28,2 procent importeret.
 

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager