Pressemeddelelse

IT-problemer skyld i mælkemangel i butikkerne

En server hos Arla Foods’ eksterne IT-leverandør fungerer i øjeblikket ikke optimalt, og det betyder, at der kan være mangel på mælk og andre mejeriprodukter i butikkerne.

Serveren håndterer den elektroniske varebestilling, som stort set hele den danske detailhandel bruger til at bestille den nøjagtige mængde mejeriprodukter til næste dags salg.
Arla Foods har i de seneste tre dage leveret mejeriprodukter på baggrund af såkaldte nødordre til mere end 2.000 danske butikker. En nødordre beregnes ud fra tidligere bestillinger fra butikken, men det kan være vanskeligt nøjagtigt at ramme den enkeltes butiks behov.
”Normalt rammer vi butikkens behov 99 pct. Men butikkerne er vant til at disponere forskelligt hver dag afhængigt af, om det er lørdag, om der er søndagsåbent eller om de eksempelvis kører kampagner og derfor behov for flere produkter. Så selv om nødsystemet fungerer, så kan butikkerne komme til at mangle varer eller have for mange,” siger salgsdirektør Lars Aagaard, Arla Foods.

Han tilføjer, at en række butikker ikke har ønsket at være med i nødordre-systemet, og at de derfor ikke har fået leveret mælk og andre friske mejeriprodukter.

Normalt håndterer Arla Foods mere end 2.000 ordrer på halvanden time. Men i forbindelse med en opgradering af serveren hos den eksterne IT-leverandør er hastigheden stærkt nedsat.
”Vi holder dagligt møder med IT-leverandørens øverste ledelse, som garanterer, at alle nødvendige ressourcer er sat ind på at få løst problemet. IT-leverandøren forventer, at ordrebestillingen kører normalt senest i midten af næste uge, og Arla Foods beklager naturligvis det besvær, det volder vores kunder og forbrugere,” siger Lars Aagaard.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager