Pressemeddelelse

Japanerne skal vænnes til det røde Arla-brand

En bred vifte af varemærker for Arla-oste i Japan erstattes nu af det røde Arla Masterbrand. Overgangen er allerede sat i gang og skal være gennemført i løbet af foråret 2007.

Cream cheese i 50 g. indpakning, som japanerne nu kan købe.

I de senere år er Apetina, Finello og Buko – Arla varemærker, som er kendte i andre dele af verden – blevet lanceret på det japanske marked. Men der findes stadig en række mindre varemærker, som kun eksisterer i Japan, og disse skal nu samles under det røde Arla Masterbrand. Initiativet stemmer overens med Arlas strategi om, at antallet af varemærker skal mindskes drastisk.

”Vi vil gerne styrke vores position i Japan. Derfor er det nødvendigt, at vi kigger vores strategi igennem og får en tydeligere markedsføring,” siger produktansvarlig Jannie Illum Andersen fra Business Unit Asia/Americas.

Arbejdet blev påbegyndt før sommeren, da Dofo – varemærket for Blue camembert, brie og især cream cheese i 50 g. indpakning – fik nyt design med det røde Arla-mærke på emballagen.
”Selvom det velkendt Dofo-logo er fjernet og at billedet på emballagen er helt nyt, er det lykkedes os at opretholde vores volumen,” siger Jannie Illum Andersen.

En vigtig forklaring på, at overgangen er lykkedes, er at Arla har taget større kontrol over markedsføringen. Tidligere var selskabet mere afhængig af, at de forskellige importørere selv tog inititativer til blandt andet kampagner i butikkerne.

”Vi har nu gennemført to markedsføringskampagner og planlagt en tredje i november og december. Det er imponerende præsentationer med stærkt fokus på det røde Arla Masterbrand. Og demonstratriserne, som reklamerer for vores produkter i butikkerne, bærer t-shirts, forklæder og kasketter med vores logo på,” beretter Jannie Illum Andersen.

Trods fremstødet i detailhandlen er det først og fremmest i industrien og i food service, at man finder Arlas japanske kunder. Selskabets samlede produktion af ost til Japan var cirka 8000 ton i regnskabsåret 2004/05. I denne mængde indgår også den ost, som Arla fremstiller efter ordre fra andre virksomheder.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager