Pressemeddelelse

Lurpak vinder frem i Australien

Salget af Lurpak forventes at tredobles i Australien i år i forhold til 2005. Efterspørgslen er steget så voldsomt, at det for nyligt blev nødvendigt at sende yderligere ti containere "down under".

"Eftersom Lurpak er tre gange så dyrt som det lokale smør, troede vores kunder ikke på, at vores produkter ville ha' en chance. Men den gode smag har overvundet både dem og de australske forbrugere," siger salgschef Lars Møller Henriksen fra Arla Foods' kontor i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur.

Lurpak debuterede sidste år på det australske marked i butikskæden Woolworths og er nu også at finde på hylderne hos konkurrenten Coles. Tilsammen udgør netop de to butikskæder godt 80 pct af detailhandlen i hele Australien, der har omkring 17 millioner indbyggere. Gennembruddet betyder, at sidste års samlede salg af Lurpak på cirka 100 tons formentlig i år lander på godt 300 tons.

"Selvom der ikke er tale om enorme volumen-mængder, så er disse salgstal en indbringende forretning for os. Det vigtigste lige nu er at opbygge et lager og sørge for at have et velfungerende distributionssystem. Vi skal også satse på nye butikskampagner og annoncer i livsstilsmagasiner som Vogue for at endnu flere forbrugere skal få øjnene op for Lurpak," siger Lars Møller Henriksen.

Arla Foods' eksport til Australien startede efter, at flere og flere forbrugere begyndte at emaile den internationale hjemmeside www.lurpak.com for at spørge om, hvor i Australien de kunne købe Lurpak.
"Vi begyndte at få den type henvendelser tilbage i år 2000. Herefter tog jeg kontakt til en importør i Australien og fik hjælp til at komme ind med Lurpak i en række uafhængige butikker og steder som fiskemarkedet i Sydney. På den måde var vi i stand til at gi' et positivt svar, når vi fik flere henvendelser," siger produktchef Jannie Illum Andersen fra Arla Foods' Division Oversø.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager