Arla sender obligationer på markedet

Læs tid
1 min
Publiceret
15 juni 2011
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla vil skabe en bredere platform for finansiering af koncernens vækststrategi og giver nu professionelle investorer mulighed for at investere i selskabet via obligationer. De udstedes i svenske kroner til en værdi af 1,5 mia. SEK.

Med en koncernstrategi, der bl.a. har som mål at øge omsætningen fra de nuværende 49 mia. kr. til 75 mia. kr. i 2015, har Arla Foods kurs mod kraftig vækst på en række markeder. Den vil blive finansieret med en kombination af ejerkapital og lånekapital.

Ejerfinansieringen skal sikres med den konsolideringspolitik, som andelshaverne vedtog i efteråret 2010, hvor de besluttede fremover at fordoble deres investering (konsolidering) i selskabet. Lånekapitalen kommer fra koncernens långivere, herunder banker og realkreditinstitutter.

Arla ønsker at have en så bred finansieringsplatform som muligt uden at gå på kompromis med selskabets ejerskabsstruktur, og derfor udbyder Arla Foods nu obligationer til en værdi af 1,5 mia. svenske kr. som supplement til øvrige finansieringskilder.

”Arla har en solid investering i ryggen fra vores andelshavere i Danmark, Sverige og Tyskland, men vi har samtidig pligt til at sørge for, at vi som selskab har de bedste og bredeste låne- og finansieringsmuligheder, når vi skal ud og forfølge opkøb og investeringer i tråd med vores vækststrategi,” siger Chief Financial Officer i Arla Foods, Frederik Lotz.

Obligationerne noteres på børsen i Luxembourg i svenske kroner og har en løbetid på 5 år. Danske Bank og Nordea er lead managers på obligations-udstedelsen.

”Vi har valgt at udstede obligationerne i svenske kroner, fordi der er et meget effektivt marked for virksomhedsobligationer i Sverige, som også er et af vores kernemarkeder. Målgruppen for denne udstedelse er primært institutionelle investorer i Sverige, men jeg vil ikke afvise, at vi senere henvender os til andre målgrupper,” siger Frederik Lotz.

Arlas andelshavere har tidligere besluttet, at selskabet skal forblive et andelsselskab og ikke et aktieselskab med eksterne investorer som medejere. Udstedelsen af obligationer styrker Arlas muligheder for at forfølge sin vækststrategi uden at ændre på ejerstrukturen.

Fakta om Arla Foods
Arla Foods er en global mejerikoncern og et andelsselskab, der ejes af ca. 7.800 danske, svenske og tyske mælkeproducenter. Vi har produktion i 13 lande, salgskontorer i yderligere 20 lande og beskæftiger i alt mere end 16.000 medarbejdere. Vores produkter sælges under tre velkendte varemærker - Arla®, Lurpak® og Castello® - i mere end 100 lande, og vores kernemarkeder er Storbritannien, Danmark, Sverige, Finland, Tyskland og Holland. Arla er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter. Nettoomsætningen i 2010 var 49,0 mia. DKK.

Yderligere information

Theis Brøgger, Pressechef

Telefon: +45 40 33 10 47

theis.broegger@arlafoods.com

Strategi 2015 Download billeder af ledelsen

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663