Nyhed

125.000 børn til kamp mod dårlige vaner

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

På mandag går næsten 125.000 børn til kamp mod dårlige vaner, når sundhedskampagnen ”Aktiv Rundt i Danmark” rykker ind på over halvdelen af alle landets skoler.

For lidt motion, for meget slik og sodavand, for meget fjernsyn, for lidt søvn. Det er bare et lille udvalg af de dårlige vaner, der har det med at husere i danske familier. Men på mandag går 125.000 børn i alderen 6 til 16 år og næsten lige så mange familier i krig med at udrydde vanerne.

Det sker som et led i Danmarks mest omfattende skole-sundhedskampagne ”Aktiv Rundt i Danmark”, der arrangeres af Arla og UCSyddanmark, og som i år løber af stabelen for 7. gang i træk. I de tre uger, konkurrencen finder sted, konkurrerer børnene om at spise sundt, sove 10 timer om natten og få motion både til, fra og i skolen.

”Målet med Aktiv Rundt i Danmark er at få børn og unge til at tænke over, hvad de spiser og drikker, at huske dem på, at det er vigtigt at sove godt om natten og at komme ud i naturen i stedet for at sidde bag skærmen,” siger projektleder Anders Flaskager, UCSyddanmark.

Under mottoet ”For lidt er for lidt og for meget er for meget” sætter Aktiv Rundt i Danmark i år fokus på dårlige vaner, og alle 125.000 deltagende børn og deres familier bliver opfordret til at skrive deres dårlige vaner ned og sende dem ind til Sekretariatet for Dårlige Vaner, der i anledning af kampagnen holder til på UC Syddanmark i Haderslev. Her vil vanerne blive optalt og grupperet, og på skolernes motionsdag vil vanerne vil blive sprængt i luften ved en kontrolleret sprængning på Lindevangskolen på Frederiksberg.

”Vi forventer at modtage mange tusinde dårlige vaner i løbet af de kommende tre uger, og det vil være alt lige fra ”går for sent i seng” til ”holde op med at ryge”. Sprængningen er selvfølgelig en gimmick, men vi tror, det vil være medvirkende til, at børnene husker på, at den vane, de sendte ind nu er definitivt væk,” siger projektleder Anja Søholm, Arla.

Ofte grundlægges vaner tidligt i livet, og de dårlige kan være seje at få has på. Det fortæller en af landets førende vaneeksperter, Torben Wiese fra Habitmanager®, der hvert år uddeler vanebryderprisen til en person eller organisation, der har opnået ekstraordinære resultater ved at bryde vaner:

”Et kinesisk ordsprog, siger ”Vaner er først som et spindelvæv – senere som et kraftigt tov” og det kan være svært at komme af med en dårlig vane, hvis vi først har haft den længe. Det kræver, at man kan se et formål med at ændre den dårlige vane, for eksempel at man forstår, at man kan leve længere, hvis man holder op med at ryge. Men børn og unge lever mere i nu’et, og tænker sjældent lige så langsigtet, som vi voksne gør. Derfor er det en rigtig god idé at motivere gennem leg og konkurrence,” siger Torben Wiese. 

Aktiv Rundt i Danmark finder sted i uge 39-40-41. På www.aktivrundti.dk kan man løbende se, hvilke skoler der fører i konkurrencen.

For yderligere oplysninger kontakt:

Anja Søholm, Projektleder, Arla, 89 38 11 02
Anders Flaskager, Projektleder, UC Syddanmark, 72 66 52 45
Torben Wiese, Habitmanager, 40 21 52 10

FAKTA

Antal skolebørn: 125.000
Antal skoleklasser:  5740
Antal skoler: 1329

Eleverne kan få points for:

- Morgenmad
- Aktiv til og fra skole
- Aktiv i timerne
- Aktiv i udefrikvarter
- Frokost
- Frugt og grønt
- Aktiv i naturen
- Aktiv med forældre
- Sport i fritiden
- Aktiv i fritiden
- Søvn - 10 timer

De ældste klasser kan selv være med til at definere hvilke vaner, de vil arbejde med.

Hver dag krydser børnene af, om de har lavet nogle af disse ting. Klasselæren hjælper med at regne klassens gennemsnit ud. Krydser er samtidig lig med felter på et Aktiv Rundt i Danmark spillekortet, som klassen så må rykke fremad på. Spillekortet forestiller et Danmarkskort og er ophængt i klassen.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer