Nyhed

Danskerne savner frisk dansk mælk på ferien

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Sommerens sidste store hjemrejseweekend er netop overstået, og igen i år har knap hver anden dansker holdt sommerferie i udlandet eller er på vej til at gøre det. Vi rejser efter sol og varme, unikke oplevelser og et afbræk fra hverdagen. Og for de fleste er god mad og drikke en vigtig del af ferien. Men vi mangler noget på bordet. Mange danskere savner nemlig rugbrød og frisk dansk mælk på ferien. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Arla.

Vi savner den ægte vare
I undersøgelsen svarer halvdelen, at de savner det kernerige, grove brød mest, når de er på ferie. 21 procent glæder sig til at komme hjem til frisk mælk. Og de 18-35-unge glæder sig særligt meget! 36 procent i aldersgruppen 18-35 år savner først og fremmest mælk. På tredje- og fjerdepladsen kommer leverpostej og lakrids.

”Når man drikker mælk og spiser rugbrød i udlandet, er det ofte som at gå til koncert med et kopiband. Det ligner ved første øjekast den ægte vare, men kvalitetsforskellen bliver hurtig tydelig. Og så bliver vi mindet om, hvor meget vi fx savner den helt friske og kolde mælk,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken.

”Mange steder i udlandet er mælken ikke frisk, men varmebehandlet, så den bliver langtidsholdbar. Og for danske forbrugere føles det helt forkert, når vi skal tage en lunken mælk ned fra hylden fremfor at vælge en kølig, frisk mælk i køledisken. Dén forskel sætter sig billedligt talt på smagsløgene,” fortsætter hun.

Danskerne er flasket op med frisk mælk
Noget tyder da også på, at danskerne længes efter netop friskheden, når de under sydens sol vil have mælk i glasset eller over cornflakesene.

68 procent forbinder dansk mælk med ”friskhed”, mens 57 procent fremhæver ”kvalitet”. 72 procent konstaterer samtidig, at det er vigtigt for dem, at deres mælk kommer fra Danmark.

”Danmark er et af de få lande, hvor der er en landbrugstradition, der gør det muligt at få frisk mælk på kølehylderne allerede 24 timer efter, mælken er hentet på gården. Vi er flasket op med frisk mælk og tager den i høj grad for givet. Friskheden giver en anden smag, som vi elsker i Danmark – og som mange udlændinge til gengæld skal vænne sig til,” fortæller Jan Hermansen, der er chef for strategi og forretningsudvikling i Mejeriforeningen.

Vil man være sikker på, at den mælk, man finder i køledisken er dansk, skal man gå efter ”Dansk Mælk”-mærket og det økologiske røde Ø-mærke.

Top 5 – disse fødevarer savner vi mest på udlandsferien

1.  Rugbrød (Alle: 50 pct.)
2.  Frisk mælk (Alle: 21 pct.)
3.  Leverpostej (Alle: 17 pct.)
4.  Lakrids (Alle: 14 pct.)
5.  Spegepølse (Alle: 7 pct.)

Top 5 – det forbinder vi med dansk mælk

1.  Friskhed (68 pct.)
2.  Kvalitet (57 pct.)
3.  God smag (54 pct.)
4.  Høj fødevaresikkerhed (49 pct.)
5.  Sundhed (29 pct.)

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Epinion og er baseret på 1.012 webinterviews blandt et repræsentativt udsnit af danskerne. Undersøgelsen er foretaget i juni 2013.


Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer