Pressemeddelelse

Betydelig vækst i første halvår afløses af faldende mælkepriser på det globale marked

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla leverede et stærkt resultat i første halvår 2014 med en rekordhøj indtjening til sine andelshavere.  Dog vil en markant nedgang i verdensmarkedspriserne presse afregningen til landmændene ned i resten af 2014.

Arla Foods’ omsætning steg med 11 procent til DKK 39,8 mia. i første halvår 2014 (fra 35,7 mia. i første halvår 2013). Det skyldes  en stærk, organisk fremgang for vækst- og kernemarkeder og stigende globale priser.

Det betyder, at det landmandsejede mejeriselskab kunne betale en rekordhøj Arlaindtjening på 3,30 DKK/kg mælk til sine landmænd i perioden sammenlignet med 2,87 DKK/kg mælk i første halvår 2013.

Udviklingen for verdensmarkedspriserne på rå mælk dykker nu hastigt, og derfor har Arla sat forventningerne ned til årets indtjening, der oprindeligt lå mellem DKK 2,25 – 2,35 pr. kg mælk. Der er dog fortsat en forventning om, at 2014 bliver bedre end 2013, som også var et rekordår.

Frederik Lotz, CFO, Arla Foods, siger: "Vi glæder os over, at vores strategi om at skabe mere vækst uden for Europa, ser ud til at virke, og vi har oplevet vækst uden for de europæiske kernemarkeder. Den samlede, organiske vækst er tilfredsstillende – men vi står ikke desto mindre over for en vanskelig periode og store markedsudfordringer".

Vækst i og uden for kernemarkederne
I første halvår høstede Arla en betydelig salgsstigning på de vækstmarkeder, der satses på. I Mellemøsten og Afrika var stigningen på 17 %,  omsætnignen i Kina blev fordoblet og det russiske marked viser tegn på  betydelig fremgang. Ruslands forbud mod import af fødevarer fra lande, der har indført sanktioner mod landet, bliver imidlertid en udfordring. Salg i Rusland udgør ca. 1 % af Arlas samlede omsætning.

Arlas brands viser gode resultater
Arlas egne brands som f.eks. Arla®, Lurpak® og Castello® har genereret pæn vækst. I første halvår 2014 voksede den samlede omsætning på disse med 7 % sammenlignet med samme periode sidste år.

Arla Foods Ingredients spiller en vigtig rolle i strategien om at være den førende globale spiller inden for mælkeproteiner, og salget af værdiforædlede ingredienser som funktionelle mælkeproteiner steg med 8 % til DKK 1,3 mia. i første halvår 2014 sammenlignet med samme periode sidste år.

Salget i Arla Foods Ingredients forventes at stige markant i det kommende år.

Øgede mærkeleverancer og forventninger til året
Arla forventer en omsætning for hele året på DKK 79 mia. , et nettoresultat på ca. DKK 2,4 mia. og en rekordhøj Arlaindtjening for landmændene, som ligger over 2013-niveau men lavere end forventet i begyndelsen af året.

De høje mælkepriser har genereret en højere mælkeproduktion, og udbuddet på verdensmarkedet har ligget højt hele året.

Arla Foods’ CEO, Peder Tuborgh, tror på, at Arla har lagt den rette langsigtede strategi til at imødekomme en stigning i både udbuddet af rå mælk og i den globale efterspørgsel efter mejeriprodukter. På trods af det mener han, at markedet i løbet af de næste 18-24 måneder vil være uforudsigeligt, og derfor er priserne under stærkt pres.

Peder Tuborgh fortsætter:

”Den stigende mælkevolumen, som vi forventede efter afskaffelsen af mælkekvotesystemet i starten af 2015, slår allerede igennem nu, ikke kun for Arlas landmænd, men over hele Europa, hvor landmændene udnytter muligheden for at udvide deres forretning.

Den ekstra mælkemængde strømmer ind på mejerierne og lægger et positivt pres på vores evne til at levere en langsigtig, konkurrencedygtig mælkepris for større mængder mælk.

De aktuelle udfordringer skal ses i et større og længere perspektiv med lovende resultater for mejerivirksomhederne. Verdens middelklasse vokser, flere forbrugere har råd til at købe mejeriprodukter, og de skaber en stabil efterspørgsel efter sunde, næringsrige og sikre mælkeprodukter”.

Download halvårsrapport


___________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 13.500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Relateret Dokumenter