Pressemeddelelse

​​​Arla lancerer ny smøreost med bacon

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Danskerne spiser mere end 15 mio. pakker Buko-smøreost om året. Og hvis de mejeriglade forbrugere skulle pege på en ny smagsvariant, ville vinderen være letrøget, viser en ny undersøgelse. Nu ruller Arla Buko Bacon ud i supermarkeder landet over.

Danskerne har baconfeber. Fra baconsalt over baconmayonnaise til baconchokolade er den røgede smag et hit. 32 procent af danskerne spiser bacon en eller flere gange om ugen, viser en ny undersøgelse, som Arla har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Og nu får de baconhungrende forbrugere muligheder for at stille deres sult med kombinationen af hele to favoritter. Arla lancerer nemlig Buko Bacon, hvor den velkendte smøreost får selskab af ristet bacon.

En favorit siden 1932
Smøreost er fast inventar i mange danske hjem. Og i gennemsnit spiser mere end hver fjerde dansker den cremede ost ugentligt eller oftere. Det gælder dog for knap hver tredje i region Sjælland, som dermed er dem, der oftest spiser smøreost.

”Buko har været en klassiker i de danske hjem siden 1932. Men selv en gammel kending har godt af nye input. Med Buko Bacon forener vi to af danskernes favoritter i én og samme indpakning og gør det til en lækker og velsmagende oplevelse at få en klapsammen i madpakken eller på farten til at blive mere spændende,” siger Iben Stenholm, kategorichef for smøreost i Arla.

Buko Bacon er fuldt distribueret på supermarkedshylderne i uge 18 og gør de øvrige Buko-varianter som rejeost, champignonost og skinkeost selskab.

Bacon frem for havtorn
I 2014 røg der hele 15 mio. pakker Buko-smøreost ud i supermarkederne til forbrugerne. Og resultaterne fra undersøgelsen tyder på, at den nye smagsvariant hurtigt bliver en favorit. 27 pct. af danskerne peger nemlig på, at en smøreost med bacon ville være en kombination lige efter deres smag. Især nordjyderne er glade ved tanken, for her siger hele 36 procent, at de ville vælge netop den type smøreost som favorit. På andenpladsen er Syddanmark med 31 procent.

”På trods af tidens nye nordiske trends som havtorn, ramsløg og tang er der bare nogle ting, som aldrig går af mode. Bacon er den ubestridte danmarksmester blandt smagsgivere. Og nu får danskerne en helt ny smagsoplevelse til deres brød, der kombinerer nogle af de mest kendte danske råvarer,” siger Iben Stenholm.

Buko Bacon er særligt velegnet til tykke, kernefyldte skiver rugbrød med fx capers som topping eller som et ekstra pift i en sandwich. Den kan spises hele dagen, morgen, middag, aften – og til at stille den lille sult. Buko Bacon kan købes i Bilka, Føtex, Netto, Kvickly, SuperBrugsen, SuperBest, Eurospar og Rema1000 til en vejledende udsalgspris på 21,95 kr.

Fakta om Buko Bacon
Buko Bacon er en ny smagsvariant af smelteost fra Arla, som er lavet med saltet og letristet bacon.

  • Buko Bacon indeholder 17 procent fedt og består af 6 procent bacon.
  • Osten er velegnet til tykke, kernefyldte skiver rugbrød eller som et ekstra pift i en sandwich.
  • Buko ost har med sin produkthistorie siden 1932, leveret smøreost til den danske befolkning i over 80 år. Buko er førende inden for fløde- og smelteoste og bygger på smag, tradition og godt håndværk.
  • Buko er kendt for sin gode smag og ud over de traditionelle trekanter med forskellige smagsvarianter er Buko smelteost kendt for den klassiske rejeost, champignon-, skinke-, naturel- og alpeost samt et stort udvalg af smagfulde flødeoste som b.la. pikant.
  • Buko Bacon kan købes i Bilka, Føtex, Netto, Kvickly, SuperBrugsen, SuperBest, Eurospar og Rema1000 til en vejledende udsalgspris på 21,95 kr.
  • Buko er et registreret varemærke.

Fakta om analysen
Befolkningsundersøgelsen af danskernes holdning til smøreost og bacon er baseret på 1.000 webinterviews af 18-75 årige danskere indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 7. marts til 16. marts 2015.Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til uddannelse, alder, region og køn. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Nøgletal:

  • 32 procent af de adspurgte danskere spiser bacon en eller flere gange om ugen.
    • Det samme gælder 27 procent i Hovedstaden, 34 procent på Sjælland, 30 procent i Syddanmark, 37 procent i Midtjylland og 27 procent i Nordjylland.
  • 28 procent af de adspurgte danskere spiser smøreost en eller flere gange ugentligt.
    • Det samme gælder for 24 procent i Hovedstaden, 32 procent på Sjælland, 31 procent i Syddanmark, 29 procent i Midtjylland og 24 procent i Nordjylland
  • 27 procent af de adspurgte danskere ville vælge en smøreost med bacon, hvis de fik mulighed for at vælge en ny type smagsvariant til smøreost. De gør baconsmag til en klar vinder.
    • Det samme gælder for 23 procent i Hovedstaden, 27 procent på Sjælland, 31 procent i Syddanmark, 23 procent i Midtjylland og 36 procent i Nordjylland.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 13.500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer