Pressemeddelelse

​Ny undersøgelse: Danskerne ”snacker” sig gennem sommeren

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Is, vin og gode middage med venner kendetegner danskernes kostvaner i sommermånederne. En ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Arla, viser, at vi ”snacker” ekstra meget i sommermånederne. Det går dog ikke ud over vægten, mener danskerne. Sommeren snyder os imidlertid til at tro, at vi spiser sundere, end vi gør, lyder det fra en ernæringsekspert.

Der bliver både spist og drukket mere i sommermånederne. En ny undersøgelse af danskernes kostvaner foretaget af YouGov for Arla, viser, at vi skruer op for flere af de usunde vaner i perioden juni til august. Ifølge lektor i human ernæring fra Professionshøjskolen Metropol, Preben Vestergaard Hansen, hænger det sammen med, at vi er mere løsslupne i sommerperioden.

”Vi bliver mere afslappede i forhold til vores sundhed om sommeren. Så slipper vi hæmningerne og belønner os selv lidt, når det endelig er ferie,” siger Preben Vestergaard Hansen.

Det er blandt andet is og alkohol, danskerne ”belønner” sig selv med i sommermånederne. 41 procent svarer i undersøgelsen, at de drikker mere alkohol fra juni til august end resten af året, og mere end hver fjerde svarer, at de spiser is 2-3 gange om ugen eller oftere. Særligt kvinderne er glade for is – hele 63 procent af kvinderne spiser is mindst en gang om ugen, mens det for mændenes vedkommende kun er 52 procent.

De sundere sommer-alternativer
De mange is, danskerne mæsker sig i i løbet af sommeren, har bragt nye spillere på banen, som skal gøre det nemmere at spise is med god samvittighed. De seneste år har blandt andet fro-yo bølgen etableret sig stærkt i Danmark som et sundere alternativ til den sædvanlige vaffelis med flødeis eller softice og drys. Frozen yoghurt er lavet på en base af yoghurt i stedet for fløde, og derfor er fedtindholdet væsentlig lavere end i en traditionel flødeis.

Hos Arla oplever man en klar efterspørgsel på sundere alternativer til sommerforfriskelser, og derfor lancerede man i foråret en ny yoghurtis i bæger og på pind.

”Vi kan se, at mange danskere ønsker lettere alternativer. Siden vi lancerede vores udgave af frozen yoghurt, har vi oplevet massiv efterspørgsel. Det er selvfølgelig fordi, produktet smager godt, men det, at yoghurtis er lettere end traditionel flødeis, har sikkert også noget med det at gøre, ” siger Morten Werner Hansen, kategorichef hos Arla.

Den nye is, Yoggi Frozen, er da også blevet taget godt imod af danskerne. I de første fire måneder er der solgt mere end ½ million is, oplyser Arla.

Friske sommersnacks og selskaber snyder os
Selvom vi spiser og drikker masser af søde sager i sommermånederne, mener størsteparten af danskerne ikke, at det kan ses på vægten. 80 procent svarer nemlig, at de ikke synes, det er svært at holde vægten i løbet af sommeren.

Preben Vestergaard Hansen peger på, at de mere friske og lette snacks som blandt andet is kan snyde lidt.

”Der er stor variation i, hvad vi spiser fra sæson til sæson. Alkohol, is og grillpølser er nogle af de mere kaloriefyldte ting, vi ofte spiser rigtig meget af om sommeren. Fordi en is eller en cocktail er mere let i det og ikke giver den samme mæthedsfølelse, kan det ofte snyde os til at tro, at vi spiser sundere, end vi gør,” siger Preben Vestergaard Hansen.

Også lange middage over spisebordet, peger Preben Vestergaard Hansen på en af sommerens fælder, hvor vi indtager mere, end vi plejer.

”Vi lukker os mere om os selv i de mørke måneder, og så er vi mere socialt engagerede om sommeren. Her mødes vi oftere over en cocktail eller noget mad, og det at sidde længe over maden sammen med nogle gæster gør ofte, at vi spiser mere, end vi lige tænker over,” siger Preben Vestergaard Hansen.

Ifølge YouGovs undersøgelse er sommer da også højsæson for middage med venner og familie. 49 procent svarer i undersøgelsen, at de oftere spiser sammen med andre i sommermånederne. 

Så langt skal du løbe for at forbrænde din sommerfavorit

  • Flødeispind med chokoladeovertræk, 86 g, 280 kcal, 4,7 km løb
  • Gammeldags isvaffel m. 3 kugler flødeis, flødebolle, flødeskum og syltetøj, 375 kcal, 6,3 km løb
  • Yoggi Frozen ispind, 67 g, 64 kcal, 1,1 km løb
  • Pilsner, 33 cl, 125 kcal, 2 km løb
  • Cola, 0,5 l, 210 kcal, 3,5 km løb
  • 1 glas hvidvin, 15 cl, 114 kcal, 1,9 km løb

Tallene er beregnet ud fra en person, som vejer 60 kg med udgangspunkt i, at: løbedistance = kalorier/vægt

Tal fra undersøgelsen

  • 41 % af danskerne drikker mere alkohol fra juni-august end resten af året
  • 29 % af danskerne spiser is 2-3 gange om ugen eller oftere.
  • 63 % af kvinderne spiser is mindst en gang om ugen. Det samme gælder for 52 % af mændene.
  • 49 % af danskerne spiser oftere sammen med andre i juni-august end resten af året
  • 82 % af danskerne svarer, at de spiser dessert, når de spiser sammen med andre, end dem de bor sammen med. 10 % svarer, at de altid gør det. 72 % svarer, at de spiser dessert en gang imellem.
  • 80 % af danskerne svarer, at de ikke synes, det er svært at holde vægten i løbet af sommeren

Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i juni 2015 af analyseinstituttet YouGov for Arla Danmark. Der er gennemført 1037CAWI-interview med et repræsentativt udsnit af danskere i alderen 18-50 år.                                 

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 13.500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager