Pressemeddelelse

225 medarbejdere er blevet madambassadører

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla uddanner medarbejderne i Arla Danmark til sunde madambassadører, der kan inspirere til sunde fødevarevaner. I dag får de sidste madambassadører deres nye titel.

Hvordan kan du erstatte creme fraiche med skyr i madlavningen? Hvordan får du årstidens grøntsager til at blive en hovedbestanddel af dit måltid? Hvordan parterer du en kylling? Hvordan får du fisk ind i aftensmaden?

Det er der mange af os, der ikke nødvendigvis ved.

Danmarks største fødevarevirksomhed vil gerne tage ansvar for, at danskerne bliver sundere, og vil ikke nøjes med at tale om det. Derfor er de 225 funktionæransatte i Arla Danmark gennem det seneste år blevet uddannet til madambassadører.

”Helt grundlæggende vil vi gerne have, at vores medarbejdere ved mere om sunde fødevarevaner end den gennemsnitlige dansker,” siger Arla Danmarks direktør, Jakob Knudsen, som selv har været på det to dage lange kursus, hvor han blandt meget andet har skulle fillettere en fisk og gennemføre en mælkesmagning.

Formålet er blandt andet, at medarbejderne gerne skal føle sig inspireret til selv at gå i køkkenet og lave mad fra bunden.

”Hvis du har tiltro til, at du kan lave noget god mad fra bunden, så ender det som regel med et sundere måltid. Derfor inspirerer vi medarbejderne, så de kan gå hjem i køkkenet med nye idéer og nye råvarer på indkøbssedlen, siger Josefine Høgh, HR business partner i Arla Danmark som har haft ansvar for uddannelsen.

Ifølge Josefine Høgh, handler det om at opnå viden og kompetencer inden for maddannelse med fokus på kropslige erfaringer, fordi vi mennesker lærer bedre, hvis vi bruger alle sanser.

Samtidig er tanken også, at madambassadørerne gerne skal gå indgå i dialoger omkring sundhed og sundere fødevarevaner med kollegaer, forbruger, kunder, familie og venner.

”Sundhed er højt prioriteret blandt Arlas forbrugere, kunder og ejere. Det kommer til udtryk i vores produkter, i vores virksomhedsstrategi og vores vision om at skabe fremtidens mejeri på et naturligt grundlag. Arla skal derfor også have sunde madambassadører. Det er formålet med Arla Dairy Academy, hvor du som medarbejder vil blive klogere på sundhed generelt, og hvordan mejeri kan indgå i en sund og varieret kost,” siger Jakob Knudsen.

Uddannelsen er et todages forløb, som er blevet afholdt på MADlejr på Fyn, som er drevet og ejet af Arla Fonden. På kurset er der fokus på tilegnelse af viden, praktiske øvelser og til sidst en praktisk prøve. Det primære fokus vil være på den praktiske del, hvor medarbejderne bliver udfordret på viden og kompetencer inden for madlavning. Med afsæt i en grundlæggende viden om ernæring og sundhed, og mejeriprodukters relevans i en sund og varieret kost, skal medarbejderne eksperimentere, inspireres og ikke mindst smage.

Hvem har deltaget?

Arla Dairy Academy har uddannet 225 medarbejderne i løbet af 2017, fordelt på hold af ca. 2 x 25 medarbejdere per forløb. Uddannelsen er et tværfunktionelt initiativ for funktionæransatte i Arla Danmark.

Arla arbejder på at lave et Daiy Academy 2.0, der skal følge op på kurset med halvdags kurser næste år, samt todages opsamlingskurser til nye medarbejdere så de får samme basisviden.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 11.200 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager