Pressemeddelelse

Mælkekasseindsamling reducerer Arlas CO2-udledning med 300 tons

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

300 tons CO2. Så meget bliver Arla i stand til at reducere CO2-udledningen takket være en landsdækkende indsamling af andelsmejeriets grønne mælkekasser, der hvert år forsvinder i tusindvis ud af Arlas distribution. På blot et år er mere end 100.000 mælkekasser kommet retur fra danskerne. Og det er godt nyt for Arlas grønne regnskab.

I november 2016 søsatte Arla en landsdækkende indsamling i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening for at få de tusindvis af mælkekasser hjem igen, som hvert år forsvinder ud af Arlas distribution. For de mange mælkekasser i bybilledet og i høje tårne på institutionernes legepladser betyder, at Arla hvert år producerer 300.000 nye mælkekasser alene som erstatning for de forsvundne mælkekasser. Og det er en ekstraproduktion, der belaster miljøet unødigt.

Nu har Arla gjort tallene op. Og konklusionen er, at initiativet har været en stor succes. Mere end 100.000 mælkekasser er nemlig blevet indsamlet på tværs af hele landet fra eksempelvis børnehaver og genbrugsstationer. Det er 120.000 kg i ren plastik. Det betyder, at Arla kan reducere CO2-udledningen med 300 tons, hvilket svarer til at køre jorden rundt i en almindelig personbil 33 gange.

”Vi er overvældet over danskernes hjælp med at bringe de mere end 100.000 mælkekasser tilbage til Arla. Det betyder konkret, at vi kan reducere vores klimaaftryk. Reduktionen i CO2-udledning fra mælkekasser bidrager til vores 2020-mål om at reducere Arlas samlede CO2-udledning med 25 procent. Det er godt både for klimaet og for vores ejere, siger Jakob B. Knudsen, der er i direktør i Arla Danmark og fortsætter:

”I Arla arbejder vi på hele tiden på at blive grønnere. Mælkekasserne er et oplagt sted at tage fat på i vores arbejde med at gøre en forskel for miljøet. Faktisk er de lavet til at kunne holde i 20 år, men i dag forsvinder de allerede efter i gennemsnit tre år.”.

Mælkekasser skal fremstilles med genanvendelig plast

Arla arbejder løbende på at gøre mælkekasserne endnu grønnere. Målet er, at alle mælkekasser skal produceres af 100 procent genanvendelig plast, så snart Arla kan skaffe nok af denne type plast. I dag bruges der allerede plastaffald i produktionen af mælkekasser fra blandt andet Arlas danske mejerier, gamle mælkekasser, låg fra mælkekartoner og plastemballage.

”Hos Arla arbejder vi målrettet med bæredygtighed. Vi har et mål om, at vores mælkekasser på sigt skal produceres med 100 procent genanvendeligt plastik. Det vil være med til at reducere vores samlede klimaaftryk betydeligt, fordi en mælkekasse lavet af 100 procent genanvendelig plast reducerer CO2-udledningen med 40 procent pr. kasse,” siger Jakob B. Knudsen.

Sådan indsamlede Arla mælkekasserne:

  • Arla har været i dialog med de grossister og købmænd, der kører ud med varer til eksempelvis børneinstitutioner og restauranter for at få dem til fremover at huske at tage tomme kasser med tilbage.
  • Arla har sendt breve ud til alle landets daginstitutioner for at oplyse dem om indsamlingen og opfordre dem til at sende de tommer kasser retur næste gang, de får varer leveret fra en grossist eller købmand. Daginstitutionerne er et særligt indsatsområde, da mælkekasser ikke er sikkerhedsgodkendt legetøj og medfører en risiko for, at børnene falder og slår sig, når de kravler på dem.
  • Arla har opfordret private forbrugere og andre med tomme mælkekasser til at aflevere de tommer kasser hos supermarkeder over hele landet, hvorfra de kommer retur til Arla. 

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 11.200 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef

Download Billeder & Videoer