Pressemeddelelse

Storstilet prisuddeling i fødevarebranchen: Vinderne af Generation Food Award 2018 er fundet

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Seks madinitiativer har netop vundet priser til Generation Food Award 2018 for deres ekstraordinære indsatser for at sikre børns gode madvaner. Blandt vinderne er fællesspisningskonceptet Danmark Spiser Sammen og FødevareBankens Morgenmadsklubber, der bekæmper madspild. Arla og Copenhagen Cooking & Food Festival står bag prisuddelingen.

Fredag aften mødtes nogle af fødevarebranchens største aktører i København for at fejre vinderne Generation Food Award 2018. Prisuddelingen er en hyldest til de ildsjæle, der gør en forskel for at sikre gode madvaner for børn og unge. Og i år blev årets store vinder FødevareBanken, der høstede to priser, mens GoCook, Hanegal, Madskoler og Danmark Spiser sammen tog én pris hver.

”Årets Generation Food Award var en stor succes. Vinderne af årets prisuddeling viser på bedste vis, hvordan fødevarebranchen tager solidt ansvar for at sikre børn og unge gode madvaner. Fra morgenmadsklubber til nye produktlanceringer spænder initiativerne bredt, og det er der også behov for, hvis vi som branche skal gøre en reel forskel for den næste generation,” siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla og uddyber:

”Og så synes jeg bestemt, at vinderne såvel som de nominerede kan klappe sig selv på skulderen over deres indsatser. Jeg håber, at de bliver ved, og jeg glæder mig til at følge deres videre udvikling.”

Seks priser i seks kategorier som Årets Digitale Initiativ, Mindre Madspild og Bedste Læring var på højkant. Det var op til juryen bestående af familievejleder Lola Jensen, kok og TV-vært Timm Vladimir, professor i smagsdidaktik Karen Wistoft, kok og madskribent Louisa Lorang samt tre børn fra madlejrskolen MADlejr at udpege vinderne. Nogle af Danmarks største fødevareaktører har støttet op om prisuddelingen ved at sponsorere en udvalgt pris.

Vinderne af Generation Food Award 2018 er…
Der blev uddelt priser i seks kategorier, der hylder initiativer for bl.a. fællesskab, nedbringelse af madspild og læring. De seks vindere af Generation Food Award 2018 er:

FødevareBankens Morgenmadsklubber vandt prisen ”Good for you – Fun for you”, som Disney har sponsoreret. FødevareBankens Morgenmadsklubber er et projekt, der giver danske skolebørn en god start på skoledagen med et nærende morgenmåltid af friske overskudsfødevarer.

I kategorien ”Enjoy together – mere fællesskab og nærvær”, der er indstillet af Tulip, vandt Danmark Spiser Sammen for deres arbejde med at nedbringe ensomhed og invitere til fællesskab.

Copenhagen Cooking & Food Festival står bag prisen “Mindre Madspild”, der gik til FødevareBankens Morgenmadsklubber. Hvert år indsamles mange tons friske overskudsfødevarer, som via Morgenmadsklubberne rundt omkring i Danmark deles ud til skolebørn for at give dem en god start på skoledagen.

GoCook vandt prisen ”Bedste Digitale Initiativ”, som er sponsoreret af Arla. GoCook er Coops madprogram for børn og unge, der giver et grundlæggende kendskab til fødevarer og tilberedning af mad via tv-udsendelser, smagskasser og bøger.

I kategorien ”Bedste læring”, der er indstillet af Arla Fonden, vandt Madskoler for deres arbejde med at afholde madskoler for børn og unge. Her undervises i sund kost og motion på en sjov og aktiverende måde af frivillige instruktører.

Føtex står bag prisen ”Årets Økologiske Lancering”, der blev vundet af Hanegal. Virksomheden producerer økologisk kvalitetspålæg, pølser og færdigretter uden tilsætningsstoffer, der er børnevenlige produkter lige til madpakken.

Fakta:

  • Om Generation Food Award
    Generation Food Award er et nyt initiativ fra Copenhagen Cooking & Food Festival og Arla, der blev afholdt for første gang i 2017.
  • Awardshowet hylder de aktører, som har gjort noget særligt i årets løb for at skabe bedre madvaner til næste generation.
  • I år blev prisuddelingen afholdt fredag den 31. august på Israels Plads i København. Juryen til Generation Food Award bestod af familievejleder Lola Jensen, professor i smagsdidaktik Karen Wistoft, kok og TV-vært Timm Vladimir, kok og madskribent Louisa Lorang samt tre børn fra MADlejr.
  • Sponsoraterne bag de seks priser går ubeskåret til Arla Fondens arbejde med at oprette flere MADlejre. Arla Fondens MADlejr tilbyder hvert år mere end 1.500 børn at lære at lave mad, blive inspireret til at finde glæden ved madlavning og få viden om gode madvaner. Arla Fonden har en vision om, at hele 10.000 børn årligt får samme mulighed i 2025.

Vinderne af Generation Food Award 2018:

  • FødevareBankens Morgenmadsklubber vandt prisen ”Good for you – Fun for you”, der er sponsoreret af Disney.
  • Danmark Spiser Sammen vandt prisen ”Enjoy together – mere fællesskab og nærvær”, der er sponsoreret af Tulip.
  • FødevareBankens Morgenmadsklubber vandt prisen ”Mindre madspild”, der er sponsoreret af Copenhagen Cooking & Food Festival.
  • GoCook vandt prisen ”Bedste Digitale Initiativ”, der er sponsoreret af Arla.
  • Madskoler vandt prisen for ”Bedste læring”, der er sponsoreret af Arla Fonden.
  • Hanegal vandt prisen ”Årets Økologiske Lancering”, der er sponsoreret af føtex.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 11.200 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager