Pressemeddelelse

Hver fjerde liter mælk er nu økologisk - salget af økologi er vækstet markant i 10erne

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

I det seneste årti har økologi for alvor fået tag i danskerne. Nye tal fra Arla viser, at salget af økologiske mejeriprodukter er vækstet markant. Siden 2012 er salget af økologisk ost vokset med intet mindre end 86 procent, mens økologisk smør og mælk også er steget. Arlas økologiomsætning er nu over en milliard kr. årligt, men økoambitionerne stopper ikke her. Fødevarevirksomheden går ind i slutspurten for at nå 2020-målet om at øge omsætningen af økologiske produkter med 50 procent på fem år.

Økologi har i den grad oplevet stigende popularitet blandt danskerne det seneste årti. I dag er danskerne den befolkningsgruppe i verden, der køber flest økologiske varer. Og det er ikke længere kun en lille gruppe Københavnere, som sværger til ø-mærket. Faktisk er økologi vækstet i alle landets regioner, og det kan mærkes på salgstallene hos Arla.

Helt nye tal viser, at salget af økologiske mejeriprodukter er vækstet markant i 10erne. Salget af økologisk ost er siden 2012 steget med hele 86 procent. Samtidig er salget af økologisk smør steget med 22 procent, mens salget af økologisk mælk er vækstet med 9 procent. Dermed udgør økologisk mælk nu en fjerdedel af det totale mælkesalg.

Hos Arla, der er verdens største økologiske mejeri, glæder de sig over udviklingen.

”Det er en milepæl for os, at hver fjerde liter mælk er økologisk. Vi har nu en omsætning på økologi på over 1 milliard kroner. Hos Arla har vi over en årrække prioriteret at udvide Arlas udvalg og tilgængelighed af økologiske produkter for danskerne, fordi vi har troet på potentialet, og det har så vist sig at være en rigtig satsning,” siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Slutspurten for at nå 2020-målet sættes i gang

I 2015 søsatte Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Og her i slutspurten mangler Arla kun syv procent for at nå det ambitiøse økologimål.

”Vi nærmer os 2020-målet, og det viser, at vores økologiske innovation kan betale sig. Vi har de seneste år haft fokus på at udvikle nye og flere økologiske produkter, samtidig med at vi har konverteret endnu mere af vores emballage til miljøvenlig emballage. Det har vi i sinde at fortsætte med i slutspurten,” siger Jakob B. Knudsen.

Mælk står for den største andel af Arlas økologiske salg, og i 2018 blev der solgt 93 millioner liter økologisk Arla-mælk. Det svarer til, at hver fjerde solgte mælk i Danmark er økologisk. Men danskerne køber i stigende grad også andre typer af økologiske mejeriprodukter. Og netop væksten i salget af økologisk ost og smør skal bidrage til at nå Arlas 2020-mål.

Samtidig stiger salget af Arlas økologiske mærke ØKO, der vækstede med ni pct. i 2018. ØKO er en satsning fra Arlas side om at demokratisere økologi, så det bliver mere tilgængeligt for danskerne til en billigere pris.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager