Pressemeddelelse

Banebrydende ny teknologi fra Arla Foods Ingredients kan revolutionere innovation i mejeribranchen

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel


Arla Foods Ingredients har udviklet en revolutionerende teknologi, der kan adskille mælkens forskellige proteinkomponenter. Den nye teknologi skaber uendelige muligheder for innovation.

Den patenterede metode, kaldet mælkefraktionering, er udviklet af Arla Foods Ingredients (AFI), som er verdensførende inden for specialiserede mælke- og valleingredienser af høj kvalitet. AFI er et 100% ejet datterselskab til Arla Foods og det videnskabelige gennembrud gør det nu muligt at selektere specifikke, rene mælkeproteiner, for eksempel valleproteinerne kasein og serum og giver forskere, ernæringseksperter og sundhedspersonale mulighed for at skabe den næste generation af mejeriprodukter.

Udviklingen af specialiserede næringsstofspecifikke fødevarer gennem mælkefraktionering skaber nye muligheder for at udvikle modermælkserstatning og sportsprodukter til at imødekomme de særlige ernæringsbehov hos spædbørn og andre sårbare grupper som ældre og mennesker med medicinske lidelser.

Unik teknologi skaber større potentiel råvarepulje

Adskillelsen af mælkens mange proteiner fra valle, var tidligere baseret på osteproduktion, da valle er et biprodukt af denne proces. Ved at springe ostefremstillingsprocessen over muliggør Arlas nye patenterede mælkefraktioneringsteknologi ikke kun en større råvarepulje, men skaber også proteinstrømme i en unik og fuldt kontrolleret proces med betydeligt færre produktionsled og en langt mere skånsom forarbejdning af mælken.

I en kommentar til det teknologiske gennembrud siger Henrik Andersen, administrerende direktør i Arla Foods Ingredients:

"Metoden har været flere år undervejs, og jeg er meget stolt af at se, at hvad der engang var en vision, er i dag blevet vores kommercielle virkelighed med potentiale til at revolutionere markedet for målrettede ernæringsprodukter til sårbare grupper. Som videnskabsbaserede innovatører lever vi af at opfinde og genopfinde vores processer og sikre, at vi har de bedst mulige produkter til rådighed – og fortsat er førende inden for valleudvikling og mælkefraktionering er et fantastisk eksempel på dette."

"Traditionel osteproduktion kræver store mængder økologisk mælk til at producere de mængder valle, markedet efterspørger, og nu er vi ikke længere afhængige af dette. Vi kan øge produktionen betydeligt og samtidig vise forældre og værger mere tydeligt, hvor den økologiske modermælkserstatning kommer fra, fordi det kun er nogle få Arla-gårde, der leverer mælken til vores fabrik i Videbæk," forklarer Henrik Andersen.

Mælkefraktioneringsprocessen er udviklet for modermælkserstatning på AFI's mejeri i Videbæk, for at imødekommer den stigende efterspørgsel efter økologisk modermælkserstatning, et marked, der forventes at stige med 14,1% over de næste to år*.

Arla Foods Ingredients bruger i øjeblikket den nye teknologi til at fremstille det økologiske brand Baby&Me® for Arla Foods, og AFI forventer at lancere de første økologiske modermælkserstatningsprodukter baseret på teknologien under private label i løbet af 2022.


Kilde: *Marketreportsworld.com

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer