Pressemeddelelse

CSR-rapport: Arla styrker indsatser på bæredygtighed

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Klimaindsatser er en af de vigtigste prioriteter for Arla, der fortsætter med at investere i bæredygtige løsninger på tværs af forretningen.

Arla har i dag offentliggjort sin Corporate Social Responsibility-rapport (CSR) for 2020. Rapporten dokumenterer resultaterne af mejeriselskabets arbejde med bæredygtighed og social ansvarlighed i løbet af det seneste år.  

“Som en af verdens største mejerivirksomheder har vi både et globalt ansvar for at minimere vores egne drivhusgasser, og for at gå forrest og inspirere og dele vores ekspertise, viden og erfaring. Gennem vores CSR-rapport kan vi fremhæve og dokumentere, hvordan vi arbejder og er med til at finde bæredygtige og brugbare løsninger både på gårdniveau og på tværs af vores forretning,” siger Chief Marketing Officer og øverste chef for Corporate Social Responsibility hos Arla, Hanne Søndergaard.

En stærkere planet
Arla har tidligere offentliggjort sin ambitiøse science-based målsætning om at reducere udledning af drivhusgasser med 30% i 2030 og være CO2-neutral på tværs af forretningen i 2050 – fra ko til køkkenbord.

I 2020 fortsatte Arla sine bæredygtighedsinitiativer indenfor emballage, produktion og på gårdene (scope 1, 2 og 3) med stærke og innovative løsninger.

På gårdniveau har Arlas andelshavere reduceret deres udledning af drivhusgasser med 7% siden 2015, og i 2020 blev klimatjek udrullet til alle gårde på tværs af syv europæiske lande. Data fra klimatjekkene udgør et af verdens største eksternt verificerede datasæt for mælkeproduktion og skal hjælpe andelshaverne med løsninger til, hvordan de kan reducere drivhusgasser endnu mere og endnu hurtigere.

I produktionen har Arla reduceret udledningen af drivhusgasser med 24% siden 2015. I 2020 etablerede Arla CO2e neutrale mejerier i Danmark samt lancerede Arla ØKO-serien som CO2e neutral – kompenseret med klimakreditter – på det danske marked.

Indenfor emballage fjernede Arla plastiklåget på genanvendelige kartoner med økologisk mælk i Danmark og reducerede samtidig mængden af plastik i Arla Skyr-bøtten med 40% samt ændrede plastikmaterialet fra PS til PP, som er nemmere at genanvende.

På transportområdet sendte Arla flere biogas-lastbiler på vejene i Storbritannien og Sverige, og i Danmark introducerede Arla den første elektriske lastbil, der udelukkende kører på grøn strøm fra danske vindmøller.

Overordnet steg Arlas udledning af drivhusgasser en smule i 2020 sammenlignet med 2019 på grund af den markante stigning i efterspørgslen på mejeriprodukter hos forbrugere, hvilket medførte en stigning i produktionen på tværs af forretningen, mere emballage og en stigning i indkøb af valle.

“Små niveauforskelle i udledningen af vores drivhusgasser er forventeligt, når vi sammenligner år-til-år, og 2020 var et helt usædvanligt år på grund af COVID-19-krisen og det store skifte fra foodservice til detailsalg. Det er vigtigt at understrege, at vores overordnede udledning af drivhusgasser er lavere i 2020, end de var i 2015, som er det år, vi måler vores resultater op imod. Vi er overbeviste om, vi når vores mål om 30% reduktion i 2030, samt at vi er CO2e neutrale i 2050,” siger Hanne Søndergaard.

Stærkere befolkning
CSR-rapporten for 2020 giver også indsigt i Arlas Stronger People-løfte om at fokusere sin indsats på sundhed, inspiration og bæredygtig udvikling af international mejeriproduktion. Rapporten fremhæver to partnerskaber for bæredygtig produktion; the Milky Way Partnership i Nigeria og The Pushti Ambassador Partnership i Bangladesh, som begge fokuserer på bæredygtig mælkeproduktion, fødevaresikkerhed og kvalitet.

“Jeg er især stolt af vores partnerskaber i Vestafrika og Bangladesh. Gennem dem kan vi levere fødevarer til overkommelige priser til 75 millioner lavindkomst-forbrugere og dermed sikre adgang til livsvigtig ernæring samtidig med, at vi støtter udviklingen af den lokale mælkeproduktion og bøndernes levebrød,” siger Hanne Søndergaard.

Responsible sourcing
Arlas supply chain er endnu et vigtigt område, hvor andelsselskabet tager ansvar for at skabe en positiv påvirkning i verden. Alle leverandører skal underskrive en ’code of conduct’, som stiller krav omkring miljø, sociale forhold og menneskerettigheder samt støtter en mere bæredygtig produktion af råmaterialer som soja, palmeolie og kakao. I 2020 blev Arla også en del af initiativet One Planet Business for Biodiversity.

Konsoliderede tal miljømæssige-, sociale og ledelsesdata
For at understrege sit ansvar og fokus på bæredygtighed, har Arla i 2020 forbedret kvaliteten og styrket rapporteringsprocessen af sine miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige data (environmental, social and governance performance = ESG.) På baggrund af det arbejde, har de fleste af Arlas ESG-målsætninger modtaget “høj grad af sikkerhed” fra eksterne og uvildige eksperter.

“Der er et stigende krav om gennemsigtighed fra vores kunder, forbrugere og finansielle institutioner. CSR-rapporten er med til at opretholde og styrke tilliden til os som forretning og til vores andelshavere. Jeg er meget stolt af både vores resultater og vores måde at rapportere dem i vores CSR-rapport for 2020,” siger Hanne Søndergaard.

Arla’s CSR-rapport 2020 kan ses her

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager