Pressemeddelelse

Mød de nominerede til Generation Food Award 2021: Grønne ildsjæle og lokale madhelte hyldes af fødevarebranchen ved stor, årlig prisuddeling

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Gode og sunde madvaner til den næste generation. Det er der rigtige mange, både virksomheder og enkeltpersoner, der kæmper for hver eneste dag. Og mandag d. 13. september er det dem, der skal i fokus, når en lang række aktører fra fødevarebranchen hylder ildsjæle og gode initiativer til det årlige Arla-event Generation Food Award.

Bæredygtighed på skoleskemaet, madlavning på tværs af etnicitet, og leg med råvarer og smagsnuancer. Det er kun et lille udsnit af de mange madinitiativer, børn og unge tilbydes rundt omkring i landet hver eneste dag. Og bag alle initiativerne står en ildsjæl, der brænder for at skabe bedre madvaner for børn og unge.

Dem hylder en lang række aktører fra den danske fødevarebranche for fjerde år i træk til prisuddelingen Generation Food Award 2021. Det er Arla, der står bag arrangementet, som i år foregår i Industriens Hus d. 13. september.

”Det er helt afgørende for børns trivsel, at de får et sundt og bæredygtigt forhold til mad allerede tidligt i livet. Derfor glæder jeg mig meget til, at vi igen i år skal gøre opmærksom på de mange fantastiske initiativer, der findes derude. Og ikke mindst til at hylde alle de ildsjæle, der gør en kæmpe forskel for børn og unges madvaner,” siger Helle Müller Petersen, landedirektør i Arla Danmark.

Rekordmange nominerede ildsjæle

Begejstringen er også til at føle på, når man kigger ned over listen af nominerede til årets prisuddeling. Antallet af nominerede er nemlig hævet fra 21 til hele 30 ildsjæle fordelt over årets 10 kategorier. Og det er alt fra passionerede madkundskabslærere til kreative kokke og innovative butikker, der er blandt de nominerede ved årets Generation Food Award.

”Der er stadig alt for mange børn, der ikke er en del af madlavningen derhjemme. Derfor er det både rørende og imponerende, at vi i år kan nominere hele 30 madhelte, der på hver deres måde bidrager til det formål, vi også kæmper for i Arla Fonden. Nemlig at flere børn skal undervises og inspireres til at lave sund mad, der er fyldt med spændende smage og gode råvarer,” siger Sanne Vinther, direktør i Arla Fonden. Hun fortsætter:

”Der er mange forskellige typer af nominerede madhelte i år. Og den mangfoldighed tror jeg på, giver stor gennemslagskraft på lang sigt. For det er klart, at jo flere steder og platforme, børn og unge møder de sunde madvaner, jo større chance er der for, at de sætter sig fast.”

Alt overskuddet går til Arla Fondens MADlejr

På aftenen d. 13. september kåres 10 vindere af de forskellige kategorier. Alle ti kategorier er sponsoreret af hver deres aktør fra fødevarebranchen, herunder blandt andre føtex, Madkulturen, De Samvirkende Købmænd, Dansk Industri og Arla selv.

Og alt overskuddet fra aftenen går ubeskåret til Arla Fondens to MADlejrskoler, som er et tilbud til 6. og 7. klasseelever, hvor gode og sunde madvaner er i fokus. Foreløbig har næsten 10.000 skoleelever været på madlejrskole.

”Det her er et enestående arrangement, fordi så mange store aktører på tværs af egne interesser har lyst til at bakke op om arrangementet. Det betyder jo blandt andet, at vi forhåbentlig igen i år kan give et stort overskud videre til Arla Fondens arbejde med bedre og sundere madvaner til den næste generation,” siger Helle Müller Petersen.

De nominerede til de 10 kategorier ved Generation Food Award 2021 er:

1. ’Årets forbillede for børn og unges madvaner’ – sponsoreret af Dansk Industri
Ildsjæle, som bruger deres offentlige aktørrolle til at fremme bedre madvaner for børn og unge.

De nominerede er:

  • Micki Cheng, Micki Cheng
  • Louisa Lorang, Louisa Lorang
  •  Mette Blomsterberg, Blomsterbergs

2. ’Årets lokale ansvarstager – i butik’ – sponsoreret af De Samvirkende Købmænd
Ildsjæle, der bruger deres lokale butik som platform til at fremme bedre madvaner blandt børn og unge.

De nominerede er:

  • Allan Kring Bülow, Min Købmand i Daugård
  • Ronni Brokholm Olesen, Min Købmand i Løvel
  • Malene Houni Hansen, SPAR Haderup

3. ’Årets madformidler’ – sponsoreret af Christian Bitz
Ildsjæle, der gennem en stærk formidling arbejder for at fremme bedre madvaner blandt børn og unge.

De nominerede er:

  • Jonas Vigkilde, Fars Køkkenskole
  • Rasmus Kofoed, Social Cantina
  • Simon Jul, Oraklet fra Fondue

4. ’Årets madsjæl i folkeskolen’ – sponsoreret af Madkulturen
Ildsjæle, der gør noget godt for at fremme sunde og bæredygtige madvaner i madkundskabsfaget i grundskolen.

De nominerede er:

  • Tomas Nagel, Tølløse Skole
  • Karin Gram Sørensen, Hvinningdalskolen
  • Mads Hegaard, Højer Efterskole

5. ’Årets smagsløg’ – sponsoreret af Santa Maria
Ildsjæle, der udfordrer børn og unges lyst og evner til at smage efter og smage til.

De nominerede er:

  • Cathrine Terkelsen, Smag for Livet
  • Klavs Styrbæk, STYRBÆKS
  • Simon Philipsen, Simons Kogeskole

6. ’Årets madsjæl i forenings- og fritidslivet’ – sponsoreret af føtex
Ildsjæle, der gør noget godt for at fremme bedre madvaner for børn og unge i forenings- og fritidslivet.

De nominerede er:

  • Cecilie Hertz, Fit for Kids og 4H madskoler
  • Eroma Bred, Grønnemose Skole
  • Simon Lehm Frandsen, Plexus

7. ’Årets fødevarehåndværker – i slagterfaget’ – sponsoreret af Danske Slagtermestre
Ildsjæle, der gør noget godt for at fremme håndværket inden for fødevareuddannelser. I år inden for slagterfaget.

De nominerede er:

  • Barakat Mohammad, Kødsnedkeren
  • Jacob Oliviarius, Slagter-Riget
  • Emilie Krohn Sørensen, Slagter Frimann

8. ’Årets råvarehelt’ – sponsoreret af Danish Crown
Ildsjæle, der styrker børn og unges viden om råvarernes rejse fra jord til bord.

De nominerede er:

  • Timm Vladimir, Timm Vladimirs Køkken
  • Gorm Wisweh, Gorm’s
  • Mette Møller, Fru Møllers Mølleri

9. ’Årets grønne madsjæl’ – sponsoreret af Earth Control
Ildsjæle, der særligt fokuserer på at fremme sunde og bæredygtige madvaner hos børn og unge.

De nominerede er:

  • Mads Risom, Restaurant Skipperly
  • Louise Køster, Rabarbergaarden
  • Tine Binne Petersen, Børnehuset Kirsebærhaven

10. Hovedprisen: ’Årets Madsjæl 2021’ – sponsoreret af Arla
Madsjæle, der gør en forskel for børn og unges madvaner.

De nominerede er:

  • Thomas Bjørn Leth-Nissen, Daginstitutionen Kareten
  • Mie Reihs Hegnar, Madfærd
  • Peter Skov, Stouby Multihus

Fakta om Generation Food Award
Generation Food Award er et initiativ fra Arla, der blev afholdt for første gang i 2017. I år afholdes prisuddelingen mandag d. 13. september i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. Juryen til Generation Food Award 2021 består af Sanne Vinther, direktør for Arla Fonden, Lola Jensen, familievejleder, Judith Kyst, direktør for Madkulturen, Charlotte Rønhof, formand for Rådet for Børns Læring, Christian Bitz, ernæringsekspert og forfatter og Karen Wistoft, professor i smagsdidaktik.

Awardshowet hylder de aktører, som har gjort noget særligt i årets løb for at skabe bedre madvaner til næste generation. Overskuddet går ubeskåret til Arla Fondens to MADlejre, som hvert år tilbyder mere end 3000 børn at lære at lave mad, blive inspireret til at finde glæden ved madlavning og få viden om gode madvaner.

Aftenens sponsorerer er føtex, Madkulturen, Christian Bitz, De Samvirkende Købmænd, Dansk Industri, Danish Crown, Santa Maria, Earth Control, Danske Slagtermestre og Arla.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer