Pressemeddelelse

Vi vil have resterne med hjem, når vi spiser på restaurant

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Vi vil have resterne med hjem, når vi spiser på restaurant

Den 29. september er det Danmarks Nationale Madspildsdag og de danske restauranter og caféer har lige nu en oplagt mulighed for at nedbringe madspildet. For godt otte ud af 10 danskere vil gerne have mulighed for at tage overskydende mad fra restaurantbesøget med sig hjem, viser en ny undersøgelse.

Du er på restaurant. Maven er fuld, men tallerkenen er ikke tom. Her sker det oftest, at den overskydende mad ender i skraldespanden. Men 3 ud af 4 danskere vil faktisk gerne tage den overskydende mad med hjem, hvis de altså fik mulighed for det.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Arla Pro, som er leverandør af mejeriprodukter til de danske restauranter og storkøkkener.

Her svarer 78 procent, at de altid eller en gang imellem ville tage maden med hjem, hvis de blev tilbudt en boks til den resterende mad, når de er ude at spise.

”Det viser, at forbrugerne har et stort fokus på at undgå madspild. Også når de spiser ude på restaurant. Derfor har restauranterne mulighed for at yde en god ekstra service ved at tilbyde gæsterne emballage, så de kan tage resterne med hjem i køleskabet. På den måde får maden et nyt liv, dagen efter,” siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro.

Ifølge Miljøministeriets seneste opgørelse fra 2021, smider vi i Danmark årligt cirka 814.000 ton mad ud, som kunne være spist. Heraf går 41.000 ton mad årligt til spilde hos de danske hoteller og restauranter.

Madklubben tilbyder gæsterne at tage mad med hjem

Hos restaurantkæden Madklubben, som har flere end 30 restauranter fordelt i København, Odense, Esbjerg og Aarhus, har det i en årrække været muligt for gæsterne at tage overskydende mad med hjem.

”Vi laver jo take away fra de fleste af vores restauranter, så emballagen har vi. Og når nu landmænd, fiskere, slagtere, chauffører og vores kokke og tjenere lægger så meget energi i at frembringe et måltid til vores gæster, så er det mindste vi kan gøre at give dem mulighed for at tage resterne med hjem, hvis de bliver mætte undervejs. Det giver i hvert fald aldrig mening at smide maden ud,” siger Martin Sahlertz, der er marketingchef hos Madklubben.

Stigende krav til restauranter

Undersøgelsen viser desuden, at mange danskere forventer, at restauratører gør en indsats for at være så bæredygtige som muligt. To ud af fem danskere siger, at de er villige til at betale mere for bæredygtige restaurantbesøg, mens tallet er endnu højere for unge.

Derudover svarer 6 ud af 10 danskere i undersøgelsen, at det har betydning for deres valg af restaurant og café, at spisestedet gør noget aktivt for at mindske madspild.

”Inden for de seneste år er der kommet øget fokus på bæredygtig madlavning. Derfor er det en naturlig reaktion, at de krav vi fx stiller til vores egen madlavning, også smitter af på vores forventninger til de restauranter og caféer, vi besøger. Den indsigt får forhåbentlig endnu flere restauranter til at gøre det muligt for deres gæster at tage overskydende mad med hjem,” siger Jesper Vanghøj.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Download Billeder & Videoer