Pressemeddelelse

3 ud af 4 vælger restaurant efter menuen: Danskernes favoritkøkken er det italienske

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Når danskerne går på restaurant, er det maden, der er i højsædet. Og her kigger vi gerne mod italienske specialiteter. Det viser en undersøgelse fra Arla Pro, hvor 3 ud af 4 danskere svarer, at menuen er vigtig for deres valg af restaurant. Og særligt det italienske og det danske køkken er favoritter, når vi spiser ude – efterfulgt af kinesisk, mexicansk og indisk, som også ligger øverst på hitlisten.

Godt nok er den danske nationalret stegt flæsk med persillesovs, og begrebet ”hygge” en del af vores folkesjæl, men når det kommer til restaurantbesøg, skal der mere til end genkendelighed og hyggelige omgivelser. Når danskerne vælger restauranter, er det nemlig maden, der er i højsædet, og vi vælger gerne dét på menuen, vi ikke selv laver derhjemme.

Det viser en ny undersøgelse fra Arla Pro, som leverer mejeriprodukter til storkøkkener over hele landet. Her svarer 3 ud af 4 danskere svarer, at menuen er vigtig for deres valg af restaurant.

Samtidig svarer 7 ud af 10 danskere, at de får nye og anderledes madoplevelser, når de spiser ude, mens mere end hver anden dansker smager mad, de ikke selv kan finde ud af at lave, når de er på restaurant.

”Det er en fornøjelse at se, at så mange danskere er interesserede i at udforske madens verden. Og at de sætter deres lid til restauranterne, som gerne må tænke i velsmagende menuer og nytænkende retter. Det viser, at danskerne stiller krav, og at man som restaurant ikke skal være bange for at være modig og tænke i nye, kreative madmuligheder,” siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig i Arla Pro.

Italiensk er den helt store vinder – men vi er også glade for det danske køkken

Pasta, fisk, burrata og gluten i lange baner. Danskerne er vilde med det italienske køkken. Faktisk vælger 48 procent af danskerne italiensk, når de skal ud at spise.

Lige i hælen på det italienske køkken ligger det danske, som er en næsten lige så sikker vinder, når vi vælger restaurant. Her svarer 47 procent af danskerne, at de vil vælge en dansk restaurant, når de skal ud at spise.

”Det er spændende, at det italienske køkken ligger over det danske i popularitet. Det fortæller os, at danskerne er nysgerrige på mere end blot den klassiske pasta med kødsovs, som vi for længst har implementeret i vores egne køkkener, og at vi er vilde med råvarer som fx burrata og mortadella, som mange restauranter har specialiseret sig i de seneste år,” siger Jesper Vanghøj og fortsætter:

”Jeg håber, at det giver restauratører landet over smag for at udforske endnu flere lokale specialiteter fra verdenskøkkenet”.

Der er et godt stykke ned til de næste favoritkøkkener blandt danskerne, som tæller henholdsvis kinesisk, mexicansk og indisk. Omkring hver fjerde dansker vil vælge kinesisk og mexicansk, når de spiser ude, mens hver femte vil vælge indisk.

Om befolkningsundersøgelse
Befolkningsanalysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-65-årige danskere indsamlet via Epinion i perioden 4. februar – 17. februar 2022. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Data fra denne pressemeddelelse tager udgangspunkt i ca. 800 adspurgte danskere, som har svaret, at de har adgang til en kantine via arbejde eller studie.

Nøgletal fra undersøgelsen

  • For 3 ud af 4 danskere er menuen vigtig for valget af restaurant.
  • 48 procent af danskerne vil vælge italiensk, når de skal ud at spise. Derefter kommer det danske køkken, der ligger på 47 procent.
  • 28 procent af danskerne vil vælge det kinesiske køkken, mens 23 procent vil vælge mexicansk, og 20 procent går efter det indiske.
  • 7 ud af 10 danskere får nye og anderledes madoplevelser, når de spiser ude.
  • For mere end halvdelen af danskerne smager de mad, de ikke selv kan finde ud af at lave, når de er på restaurant.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Download Billeder & Videoer