Pressemeddelelse

Grønne versioner af lasagne, tortillas og bolognese hitter: 3 ud af 10 danskere er blevet bedre til at lave vegetarretter

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Danskerne eksperimenterer med grønsagsversioner af hverdagsklassikere som lasagne, bolognese, tortillas og frikadeller. Det viser en ny undersøgelse fra Arla, hvor tre ud af 10 danskere siger, at de er blevet bedre til at lave vegetarretter de seneste to år. Og faktisk mener 6 ud af 10, at retterne smager enten bedre eller lige så godt som i den traditionelle version.

Beluga bolognese, rødbededeller, burger med linsebøf eller grøn lasagne med champignon og spinat. Der er mange grønne alternativer til danskernes foretrukne hverdagsretter. Og faktisk mener 6 ud af 10 danskere, at de vegetariske versioner smager enten bedre eller lige så godt som de traditionelle.

Det viser en ny undersøgelse fra Arla, hvor 3 ud af 10 danskere siger, at de er blevet bedre til at lave vegetarretter de seneste to år.

Det er en udvikling, som vi kun kommer til at se mere af, mener Britta Surland, der er leder af Arlas inspirationskøkken.

”Vi danskere har tendens til at ty til de samme hverdagsretter igen og igen med sikre hits som lasagne, bolognese og frikadeller. Så det er positivt at se, at flere og flere kaster sig ud i vegetariske alternativer til disse klassikere,” siger Britta Surland.

Det gælder blandt andet retter som grøntsagslasagne, som hver tredje dansker har prøvet at lave, mens lige så mange har prøvet kræfter med en vegetarisk version af tortillas. Hver fjerde har lavet bolognese uden kød, og hver femte har prøvet at lave grøntsagsfrikadeller.

Hver tredje vil gerne bruge mere kål og flere bælgfrugter – men vi mangler inspiration

Selvom mange danskere føler sig bedre rustet til at lave vegetarisk mad end tidligere, vil hver tredje dansker gerne lære at bruge endnu flere bælgfrugter og grøntsager i madlavningen, hvilket også matcher de officielle anbefalinger fra Fødevarestyrelsen til en sund kost, som samtidig tager hensyn til klimaet.

Fx viser undersøgelsen, at helt op til hver tredje dansker har et ønske om at bruge mere kål i madlavningen, mens lige så mange gerne vil bruge flere bælgfrugter. Det er en mangel på inspiration, der forhindrer os i at lave mere grøn mad. Sådan lyder det i hvert fald fra hver femte dansker i Arlas undersøgelse.

”Det er helt naturligt, at det kræver både tilvænning og inspiration at bruge nye råvarer og flere grøntsager i madlavningen. Men heldigvis tror jeg ikke, det decideret er et fravalg af grønne opskrifter, når danskerne laver de samme traditionelle retter igen og igen. Det handler om vaner,” siger Britta Surland og fortsætter:

”Og når først man bliver komfortabel med at lave en vegetarisk version af sin yndlingsret, er det en supernem måde at få indarbejdet flere grøntsager og bælgfrugter i hverdagen – uden at man skal tænke helt ud af boksen”.

Et hit på sociale medier

Der er da også god hjælp at hente på sociale medier, hvis man mangler inspiration til nye hverdagsretter. De grønne retter er nemlig også en trend, der hitter på sociale medier, fortæller Britta Surland.

”Særligt TikTok og Instagram er fyldt med alle mulige former for vegetarretter. Det er alt fra pizza lavet på grøntsagsbund, f.eks. aubergine og squash, til blomkålsnuggets, Zucchini fritter og meget mere. Det er rigtig godt at se, at inspirationen er der. Nu skal vi bare have rykket grøntsagerne fra Instagram og ind i køkkenet,” siger hun.

For at dele endnu mere inspiration med danskerne, har Arlas inspirationskøkken udviklet en række nye opskrifter på hverdagsfavoritter, hvor netop flere grøntsager, bælgfrugter, kål og kikærter har hovedfokus. Dem kan du finde lige her.

Nøgletal fra befolkningsundersøgelsen

  • 3 ud af 10 danskere mener selv, at de er blevet bedre til at lave retter uden kød
  • Hver tredje dansker vil gerne bruge endnu flere grøntsager i madlavningen, end de gør nu
  • 6 ud af 10 danskere siger, at de retterne smager enten bedre eller lige så godt i en vegetarisk version som i den traditionelle
  • Hver femte danskere siger, at det, der afholder dem fra at spise flere retter uden kød, er manglende inspiration
  • 31 procent af danskerne vil gerne bruge mere kål i madlavningen, 30 procent vil gerne bruge flere bælgfrugter, 22 procent vil gerne bruge flere kikærter, 19 procent vil gerne bruge flere fuldkornsprodukter.
  • 31 procent af danskerne har prøvet at lave lasagne uden kød, 29 procent har lavet tortillas uden kød, 25 procent har lavet spaghetti bolognese uden kød, 24 procent har lavet burger uden kød, 20 procent har lavet chili con carne uden kød, og 20 procent har lavet frikadeller uden kød
  • 65 procent synes, at spaghetti med kødsovs smager bedre eller lige så godt uden kød som den traditionelle. For chili con carne uden kød gælder tallet 74 procent, mens det for tortillas gælder 75 procent, for lasagne gælder 70 procent, for frikadeller gælder det 58 procent, og for burger gælder det 59 procent.

Om befolkningsundersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Norstats panel i perioden 16. januar - 26 januar 2023. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer