FAQ

Salg og markedsføring

Spørgsmål: Kan I give mig nøgletal på Arla Foods i perioden 1970-1994?
Svar: Jeg kan desværre ikke give jer omsætningstal fordelt på lande tilbage fra 1970. Men fra 1998-99 er det ikke noget problem; de står i årsrapporterne fra 1998-99, 2000-2001, 2001/02, 2002/03 under nøgletal (dog ikke som pct. men det må I kunne regne ud). For sidste regnskabsår er procenttallene angivet i årsrapporten. Du finder årsrapporterne i boksen til højre.

Spørgsmål: Kan I fortælle mig om baggrunden for de af jeres kampagner, som er henvendt til folkeskolerne?
Svar: Kunne du præcisere lidt mere om, hvad du gerne vil vide og også gerne, hvilke kampagner, du tænker på? Uden det kan jeg kun svare dig mere generelt: Vi laver ikke særlige kampagner rettet mod folkeskolen. Hvis det er skolemælken, du tænker på, så er det ordning, som mejeriernes brancheforening, Mejeriforeningen, står for. Du kan læse mere om skolemælksordningen på www.skolemaelk.dk

  • Vi er meget aktive i relation til kampagnen "Aktiv rundt i Danmark".
  • Vi har tre besøgsmejerier, hvor skoleklasser og andre kan komme på besøg.Vi hjælper gerne med at arrangere gårdbesøg. Disse aktiviteter er ikke knyttet til særlige varemærker eller produkter.
  • Hvis du er interesseret i markedsføring af produkter, som henvender sig til børn mere generelt, kan du se på hjemmesiden for Matilde eller på Lillebror under "Vores mærker".

Spørgsmål: Har I en SWOT-analyse, jeg kan få?
Svar: Nu ved jeg ikke, hvad du præcist skal bruge den til, så derfor har jeg også svært ved at svare præcist, men mange medarbejdere bruger naturligvis både SWOT-analyser og en lang række andre redskaber, når de skal overveje, hvordan de bedst tackler de daglige udfordringer, planlægger kampagner, udvikler markedsstrategier eller overvejer hele virksomhedens strategi. Det er imidlertid ikke noget, som vi nødvendigvis arkiverer i den form, det er snarere et arbejdsredskab. Men her på siden kan du med garanti finde mange elementer, som du kan bruge til selv at lave en: Under Om Arla, kan du læse om virksomhedens strategi, du kan følge debatten på Arla Forum. Hvis du tænker på at markedsføre et særligt produkt, kan du se på trends m.v. under Salg>Trends, og hvis du tænker på et særligt marked, kan du finde en masse oplysninger om "muligheder" og "trusler" på Udenrigsministeriets hjemmeside under eksportrådgivning.

Spørgsmål: Vil meget gerne vide noget om hvilke promotionformer, I benytter i jeres markedsføring. Har markedsføringen givet de ønskede resultater, ved de valgte mediebrug? Hvilke medier har givet størst og bedst resultat/feedback?
Svar: Du spørger meget generelt, og det gør det meget vanskeligt at svare. Vi sender hvert år et meget stort antal nye produkter og produktvarianter på markedet ikke bare i Danmark, Sverige og England, som vi kalder vores hjemmemarkeder, men også i andre lande. Hvilke promotionformer og medier, vi anvender, afhænger af både produkt, marked, kultur, målgruppe osv. Som du kan se af dette, kan det heller ikke lade sig gøre, at svare generelt på, hvilke medier, det er bedst at anvende for at nå et givet mål. Måske kan du finde inspiration til det videre arbejde ved at kigge under Salg og markedsføring her på siderne for studerende. Her kan du også finde links til forskellige kampagnesites eller brand sites. Måske kan du så analysere dig frem til, hvilke promotionformer, der er anvendt i de enkelte tilfælde og overveje, om du synes, at medievalget er relevant?

Spørgsmål: Giver I rabatter på jeres produkter, eller er det butikkerne, der står for dette? Hvis ja, hvor mange procent er det cirka, som I giver i rabat?
Svar: Af hensyn til vores kunder fortæller vi ikke om vores rabatsystemer. Men det vil være naturligt, at et supermarked, der for eksempel får leveret 3000 liter mælk hver dag, får rabat i forhold til en butik, der skal have tre kasser mælk hver anden dag.

Spørgsmål: Har I designregler for, hvordan fx visit kort og brevpapir må se ud? Kan jeg få dem at se? 
Svar: Ja, vi har designmanualer, som beskriver, hvordan både visitkort, brevpapir, kuverter og andre materialer må se ud, det har de fleste større virksomheder vist. Årsagerne er, at virksomheden skal kunne fremstå entydigt og genkendeligt, og så er vores logoer og mærker naturligvis juridisk beskyttede, så andre ikke kan misbruge dem. Designmanualerne beskriver fx skrifttyper, placering af logo og tekst i de forskellige sammenhænge. Vi kan desværre ikke udlevere hele vores designmanual.