Til studerende

Kommunikation

Hvordan kommunikerer Arla og med hvem?

Det kunne være fristende at svare: Med alt og alle. En stor virksomhed som Arla skal naturligvis kommunikere med rigtigt mange interessenter og ad stort set alle tænkelige kanaler og i et hav af forskellige lande. Her har du nogle nøgleoplysninger, som du kan anvende til at arbejde videre med din opgave.

Interessenter

Overordnet ser vi Arla's interessenter som tre hovedgrupper: Medarbejdere, landmænd (ejere/mælkeleverandører) og eksterne interessenter. Det er naturligvis stærkt forenklet, men praktisk. Hvis du ønsker du dig et lidt mere detaljeret overblik over, hvilke interessenter, vi kommunikerer med, så har du her en skitse, som måske kan hjælpe dig: Interessenter

Fundament: Identitet og værdier

Fundamentet for al vores kommunikation er vores identitet og vores værdier, som du kan læse om på siden:
Hvordan er Arla?

Hvem kommunikerer?

I princippet kommunikerer vi alle. Vi samarbejder på tværs af organisationen om rigtigt mange kommunikationsopgaver, men her har du et forenklet overblik over, hvordan nogle af kommunikationsopgaverne overordnet er fordelt i virksomheden.

Læs mere om organisationsopbygningen (på engelsk)

Koncernkommunikation (en del af Corporate Centre) arbejder med kommunikation og information til 3 overordnede målgrupper: andelshavere, medarbejdere, og det man generelt kan betegne som public relations. Målgrupperne kan igen opdeles i undergrupper, fx kan der være forskel på, hvordan lederkommunikation og medarbejderkommunikation tilrettelægges.

Eksempler på arbejdsområder er: 
Formidling af nyheder til medarbejdere, andelshavere og offentlighed, pressekontakt, sparring og strategisk kommunikationsrådgivning til ledere og ledelse, arbejde med koncernens hjemmesider og årsrapporter.

Global Marketing står for den generelle markedsføring af koncernen.  

Eksempler på arbejdsområder er:
Koncernens fælles identitet nationalt og internationalt, hvor det ikke blot handler om enkeltprodukter, men om at præsentere hele koncernen samt arbejde med koncernens visuelle udtryk. Det handler fx om: designpolitikker, anvendelser af logoer og andre visuelle virkemidler, registrering af brands, rådgivning om ”intellectual properties” (dvs. de rettigheder der udspringer af virksomhedens innovation og markedsføring), udarbejdelse af internationale kampagner der understøtter  brand og payoff, sparring og strategisk brandrådgivning af ledere og ledelse, intern forankring af Arla brandet.

De enkelte forretningsområder (fx  Consumer Denmark, Consumer UK, Consumer International)  står for den egentlige markedsføring af produkter i de områder, som de varetager.

Eksempler på arbejdsopgaver er:
Kampagner, forbrugerkommunikation, events, salgsaktiviteter, rådgivning og uddannelsestilbud til kunder i fx detailhandel og catering. Ogå her kan der være tale om interne og eksterne kommunikationsopgaver. Du kan se mere om disse aktiviteter på siden om: Salg og markedsføring

HR

Du kan også vælge at se eksempler på, hvordan vores HR-funktion kommunikerer under Job.

Eksempler på kommunikation

Her kan du finde en række vidt forskellige eksempler på kommunikation, som du selv kan analysere på:

Medier

Her har du en oversigt over medielandskabet og nogle af de ganske unikke medier, som vi har mulighed for at bruge, fx mælkekartoner og distributionsbiler: 
Medier

I Arla har vi været pionerer på området sociale medier i virksomhedskommunikation. Det er helt i tråd med vores værdier og visioner. Allerede i 2005 åbnede de første weblogs på Arlas hjemmeside. Siden er der sket rigtig meget. 

Vi tror på, at involvering og åben dialog giver værdi både for forbrugeren og virksomheden. Derfor arbejder vi løbende på at udvikle vores brug af sociale medier i dialogen med vores omgivelser:

Det kan være gennem Arla Forum eller Karolines Køkken.

Her kan du se en præsentation om, hvordan vi tænker forbrugerinvolvering ind i vores markedsføring: Dialog i markedsføring 

Prøv også at søge generelt på nettet på fx "Arla sociale medier", så får du helt sikkert også en del informationer, meninger om og analyser af, hvad vi gør.

Konkret case: Boykot i Mellemøsten

En af de store kommunikationsudfordringer i vores virksomheds liv var boykotten i Mellemøsten. Da mange fortsat spørger til den, har vi lavet en særlig case om den:

Boykot i Mellemøsten

Husk også at kigge under FAQ, hvor du kan finde svar på en række specifikke spørgsmål om dette emne. Eller søg fx historiske oplysninger i nyhedsarkivet.

Arla præsentation 2014

Arla er et globalt andelsmejeri ejet af europæiske mælkeproducenter. Vores produkter sælges over hele kloden. 

Læs hele præsentationen her
Om virksomheden

KONTAKT OG ÅRSRAPPORTER

Her kan du tage kontakt til Arla og se hvilke lande Arla operer i. Her kan du også se vores årsrapporter.

Årsrapporter

Kontakt