Unika indtager New York

Læs tid
2 min
Unika indtager New York
Publiceret
20 september 2013
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Osteelskere i New York City bliver nu introduceret for kronjuvelerne i Arlas premium oste-sortiment; Unika-serien. Ostene lanceres i særligt udvalgte toprestauranter i bydelene Manhattan og Brooklyn i de kommende uger.

Unika er en serie eksklusive premium-oste, som Arla har skabt i tæt samarbejde med danske topkokke henover de seneste 10 år. Alle Unika oste er inspireret af det nye nordiske køkken manifest og med ambitionen om at udtrykke nordisk kultur, natur og historie.

Indtil for nylig har Unika oste udelukkende været udbudt på toprestauranter i Danmark og i Arlas Unika-butik i Torvehallerne, der åbnede i 2012, så vel som i enkelte specialostebutikker i Sverige. Nu lanceres de første Unika oste i USA under Castello® varemærket med navnet Unika by Castello®.

På menukortet i september og oktober
Fire Unika by Castello® oste er i første omgang udvalgt til den amerikanske lancering og kommer på menukortet i New York Citys skandinaviske toprestauranter, heriblandt Aquavit, Luksus, Aska, Aamanns-Copenhagen og Acme.

Chefkok Marcus Jernmark fra den Michelin-anerkendte restaurant Aquavit tilføjer de fire Unika by Castello® oste til sin eksklusive menu onsdag den 25. september, mens ostene lanceres i de øvrige skandinaviske restauranter i uge 42.

”Vi er meget begejstrede for at kunne introducere Unika by Castello® serien i New York City. Vi er overbeviste om, at disse oste vil vinde mange hjerter blandt byens fine-dining gæster, ligesom de allerede har gjort i Skandinavien. I dag er vores eksisterende Castello® specialost-sortiment på hylderne i detailhandlen i det meste af USA, og Unika by Castello® bliver en eksklusiv tilføjelse til vores sortiment og giver amerikanerne muligheden for at smage nogle af de bedste oste, som Danmark og Arla kan mestre,” siger Managing Director i Arla Foods USA, Asger Drewes Jørgensen.

De fire oste
De fire Unika by Castello® oste, der nu lanceres i New York City, er nøje udvalgt af Arla i samarbejde med chefkokkene fra de skandinaviske restauranter i byen. De fire udvalgte oste er:

  • Krondild: en hvidskimmelost med dildsmag. Osten er udviklet i samarbejde med topkokke, som foreslog en ostefortolkning af krydderurten dild og de modne frø fra dildskærmen. Mælken til osten kommer fra køer i lokalområdet omkring Troldhede og Skjern Ådal. Troldhede Krondild fremstilles i et lille ostekar på mejeriet i Troldhede. Osten har en tydelig duft og smag af dildfrø med en strejf af umami og svampe. Mundfølelsen opleves cremet – næsten fløjlsblød.

  • Gnalling: håndlavet på Troldhede Mejeri i små ostekar. Hver enkelt Gnalling er ”visket” i rød grubekit og udtørrer langsomt i specielle lagringsrum. Smagsoplevelsen går fra det sprøde og tørre til det salte og syrlige med noter af passionsfrugt og ananas. Osten smelter nærmest på tungen. Gnalling er kendetegnet ved at være lille og indtørret – deraf navnet. Gnalling fremstilles på Troldhede Mejeri.

  • Havgus: fremstilles af økologisk mælk fra én gård i Marsken - og er en såkaldt single-farm ost. Ostens smag er præget af, at køerne har græsset på Højermarsken, hvor havblæsten trækker smagen af salt ind over engene. Havgus er håndlavet og lagret i mindst 52 uger. Osten dufter sødt og smager rent med toner af karamel og brunet smør. Eftersmagen er frugtagtig med toner af ananas og melon. Der forekommer krystalisering på ostens skæreflade. Havgus fremstilles på Tistrup Mejeri.

  • Høgelundgaard: fremstillet af uhomogeniseret mælk i små åbne ostekar på Høgelund Mejeri i Sønderjylland. Osten er kendetegnet ved en rustik overflade og en udpræget cremet konsistens. Høgelundgaard har en intens duft og smag af frugt. Der er tydelige noter af blomster, champignon og endda umami. Trods den cremede konsistens opleves ofte ”krystal-knas”.

FAKTA – Arla Foods USA

Omsætning: 710 millioner DKK i 2012 (forventet 790 millioner DKK i 2013)
Nøglebrands: Castello®, Arla Dofino®, Puck®
Medarbejdere: 178

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663