Der er så mange sandheder derude. Så brug din sunde fornuft.

Sundheden har mistet sin sunde fornuft

Det bugner med information om sundhed i medierne og på internettet. Myter, personlige anekdoter og pseudovidenskab fylder i debatten om, hvad der er sundt og knap så sundt. Med kampagnen ”Mælk uden mælk” sætter vi fokus på, at debatten om sundhed er kørt af sporet. Vores forhåbning er, vi kan være med til at starte en samtale om, hvordan man egentlig navigerer i en verden, hvor der er flere modsatrettede råd om sundhed – og hvor fakta er under pres.

Du skal ikke
stole blindt på os.
Debatten om sundhed er kørt af sporet.

Hver anden dansker er forvirret over de mange
modsatrettede råd i sundhedsdebatten og er kommet i tvivl om,
hvad der er sundt, og hvad der er sandt *.

Vi vil gerne gøre vores til, at forvirringen bliver mindre.
Men du skal selvfølgelig ikke stole blindt på os.

Nej, du bør være kritisk og kræve gode svar
med udgangspunkt i fakta og evidens.
Både fra os og fra alle andre, der gerne vil sælge dig
et produkt, et godt råd eller en holdning.

Der er mange sandheder derude.
Så brug din sunde fornuft.
* Analyse foretaget gennem Epinions Danmarkspanel
blandt 2.500 danskere mellem 18 og 75 år i december 2017

Mælk - hvad er op og ned?

Der findes rigtig mange videnskabelige studier af mælks eventuelle positive og eventuelle negative egenskaber, og rigtig mange modsatrettede oplysninger er tilgængelige på internettet. Det gør det svært for alle at finde ud af, hvad der er op og ned.

Når resultaterne af enkelte videnskabelige studier bliver præsenteret i medierne, udgør de ofte kun en lille brik i det kæmpestore puslespil, og resultaterne afspejler derfor ikke nødvendigvis det samlede videnskabelige billede.

Når de nationale myndigheder udarbejder retningslinjer for en sund kost (altså kostrådene), kigger de derfor på samtlige eksisterende videnskabelige studier for at få det fulde overblik. Dermed sikrer myndighederne en høj grad af forbrugerbeskyttelse.

Vi bakker derfor op om de officielle kostråd og Fødevarestyrelsens anbefalinger.

Læs Fødevarestyrelsens anbefalinger om mælk

her

Bedre madvaner til næste generation

Som Danmarks største fødevarevirksomhed har Arla et særligt ansvar for at sikre gode madvaner hos den næste generation. Derfor har vi et omfattende program omkring madvaner, som mange tusinde børn hvert år deltager i. Faktisk har vi næsten 300.000 deltagere i vores aktiviteter. Her på siden kan du blive klogere på vores initiativer til at sikre gode madvaner overalt i landet, og se om der er noget, du kan deltage i eller bidrage til.

Læs mere
Bedre madvaner - madlejr

Der er så mange sandheder derude.
Så brug din sunde fornuft.