• Artikler
  • Arla Food Movers x Madklubben

Arla Food Movers x Madklubben

Arla Food Movers x Madklubben

Vi vil styrke børn og unges forbindelse til mad og madlavning. Når vi arbejder for at udvikle børns madfærdigheder, åbner det op for et livslangt positivt forhold til mad. Det handler ikke bare om at kunne koge pasta, skrælle gulerødder og stege kylling, det handler om at skabe selvstændighed, kreativitet og selvtillid. Målet er livsmestring.

Derfor står Arla bag initiativet Food Movers x Madklubben: Et initiativ der giver skoleklasser adgang til lokale restaurantkøkkener, der alligevel står tomme og ubrugte hen i dagtimerne.

Med Arla Food Movers x Madklubben vil vi skabe en platform, hvor madkundskabslærere i samarbejde med lokale kokke kan skabe en anderledes og inspirerende undervisning, der får eleverne tæt på råvarerne, og som giver dem nye færdigheder. Færdigheder, der er afgørende i livets rygsæk.

Én udfordring ude på skolerne er, at mange af de lokaler, der bruges til madkundskab, er slidte, og at det koster mange penge, hvis de skal opgraderes. Samtidig står mange restauranter tomme i skoletiden. Derfor laver vi nu denne pilot, hvor undervisningen flyttes fra skolen og til en af Madklubbens restauranter. På sigt håber vi, at det kan give noget viden, som kan bruges i hele Danmark, så det kan være en løsning flere steder, at skoler og restauranter samarbejder om undervisningen i madkundskab,” siger Ann-Camilla Kjæmpe, marketingdirektør i Arla Danmark. 

Børn i køkkenet

Børn i køkkenet

Sammen sanser, erfarer og spiser eleverne den mad, de selv har lavet, i fællesskab og styrker det sociale bånd, som måltidet kan skabe på helt enestående vis. Og når de går hjem, mestrer de noget nyt, som de kan vise mor og far, og som forhåbentlig kan vokse til mere madglæde i familien.

Initiativet bidrager til at styrke deres selvtillid i køkkenet og inspirerer dem til at tage ansvar for deres egne madvalg. Derudover skaber projektet også et tættere bånd mellem lokalsamfund og restaurationsbranchen, hvilket styrker samarbejde og fælles forståelse for kulinarisk kultur.

Ved at aktivere både børn, unge og voksne gennem praktiske og sociale oplevelser skaber kampagnen en helhedsorienteret tilgang til at gøre madlavning til en meningsfuld og inspirerende del af hverdagen.

Indtil videre har der været Arla Food Movers x Madklubben events i Lyngby, København, Esbjerg og Aarhus, og der kommer flere efter sommerferien.