• Artikler
  • Mad­færdigheder som livs­færdigheder: hvorfor det er vigtigt?

Mad­færdigheder som livs­færdigheder: hvorfor det er vigtigt?

Mad­færdigheder som livs­færdigheder: hvorfor det er vigtigt?

I en tid hvor færdigretter og fastfood dominerer mange familiers spisevaner, er det vigtigere end nogensinde at forstå, hvorfor det er så essentielt at kunne lave mad. Evnen til at lave mad handler nemlig ikke kun om at kunne følge en opskrift, men også om at udvikle kritiske livskompetencer.

Indhold

Hvad er madfærdigheder?

Madfærdigheder omfatter en bred vifte af kompetencer, der spænder fra praktiske og tekniske færdigheder i køkkenet til en dybere forståelse af madens oprindelse, ernæring og bæredygtighed. Der er fem centrale kompetencer relateret til madfærdigheder: at vide, at gøre, at sanse, at ville og at tage sig af. (Benn, 2014)

Det er disse færdigheder, som hjælper os med at træffe informerede valg, eksperimentere med nye opskrifter og tage ansvar for vores egen og vores families sundhed.

Madfærdigheder som livsfærdigheder

Madfærdigheder er ikke kun vigtige for vores fysiske sundhed, men også for vores mentale velvære og sociale færdigheder. Studier viser, at unge med bedre madlavningsevner har en højere sandsynlighed for at have bedre mentale sundhedsindikatorer og stærkere familieforbindelser (Utter et al. 2016). I Arla Fonden, hvor arbejdet med børn og unges madvaner er DNA og kerneopgave, ved vi, at madfærdigheder er en af de mest oversete, men kritiske livsfærdigheder, som påvirker vores evne til at træffe bæredygtige valg og tage vare på os selv og vores fremtidige familier. Læs hele Børn, Unge og Mad rapporten her.

Nedgangen i madlavningsevner blandt børn og unge

Desværre viser undersøgelser, at nutidens børn og unge bruger mindre tid i køkkenet og har færre madlavningsevner end tidligere generationer. Dette kan have alvorlige konsekvenser for deres sundhed og trivsel. Madkulturen 2022-rapporten fremhæver, at evnen til at lave mad er afgørende for at kunne træffe aktive madvalg og tilpasse vores madvaner til skiftende omstændigheder. I en tid med stigende fødevarepriser og pres på klima og fødevaresikkerhed, er det vigtigere end nogensinde at bevare og styrke disse færdigheder.

Arla skaber grobund for læring gennem mad

Madfærdigheder er livsfærdigheder, der rækker langt ud over køkkenet. De hjælper os med at træffe sundere valg, styrke vores mentale velvære og opbygge stærke sociale forbindelser. Det er afgørende, at vi som samfund arbejder på at genoplive og fremme disse færdigheder blandt børn og unge for at sikre en sundere og mere bæredygtig fremtid. I Arla vil vi gerne tage ansvar og støtte denne indsats gennem forskellige initiativer, hvilket vi i forvejen har en lang historie for. Med Mad giver læring til livet ønsker vi at starte debatten og understøtte fagprofessionelle og samarbejder til at hjælpe danskerne til mere bæredygtige madvalg. Vi vil gerne inspirere og uddanne børn og unge til at tage ansvar for deres egen sundhed og trivsel samt for planetens fremtid.

Statistikker

  • Hvert tredje måltid bliver lavet på under 15 minutter og i 2022 blev der i gennemsnit brugt 27 minutter på at tilberede et aftensmåltid. Det går især hurtig, når maden kun laves til en selv (Madkulturen, 2022)
  • Et ud af fire måltider er ikke hjemmelavede og stadig færre prioriterer at lave mad fra bunden (Madkulturen, 2022)
  • 40% af danske børn og unge kan ikke koge et æg eller skrælle en gulerod (Arla Fonden, 2024)
  • Tre ud af 10 børn og unge mener ikke selv, at de kan gøre grøntsager klar, som for eksempel at skrælle en gulerod (Arla Fonden, 2024)
  • 9 % af børnefamilierne havde børn med i køkkenet i 2022. I 2018 var det 15 % (Madkulturen, 2022)