Andelsfusioner over landegrænserne fortsætter

Læs tid
1 min
Publiceret
29 november 2000
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Fusionen mellem det tyske mejeriselskab Milchwerke Køln/Wupperthal(MKW) og europas fjerdestørste mejeriselskab hollandske Campina Melkunie er kommet et stort skridt nærmere.

Det skete, da de tyske andelshavere i MKW tirsdag på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde i Køln stemte for bestyrelsens indstilling om en fusion mellem de to selskaber.
Fusionen skal efter planen træde i kraft 1. januar 2001 med Campina Melkunie som det fortsættende selskab. Den endelige beslutning kræver dog en godkendelse fra Campina Melkunies repræsentantskab, ligesom gårsdagens afstemning skal bekræftes på et ordinært repræsentantskabsmøde i MKW. Det ventes at ske inden udgangen af december.
Det nye Campina Melkunie vil blive ejet af 12.000 andelshavere, 8.500 hollandske og 3.500 fra MKW. Mælkeindvejningen forbliver uændret 5,2 mia. Det skyldes, at de 750 mio. kg mælk fra de tyske andelshavere udelukkende leveres til det fælles tyske selskab Tuffi Campina Emzett.
“Efter fusionen vil vi ikke længere kun være et hollandsk selskab, men et tysk-hollandsk selskab, og det vil styrke vores position i Tyskland. Et af målene med fusionen er desuden at skabe et bredere kapitalgrundlag, der skal være med et af finansiere vores internationale vækst”, siger Campina Melkunie’s koncerninformationschef Jeen Akkerman til Arla Foods.
Den tysk-hollandske fusion vil ske gradvist over tre faser. I første omgang bliver andelsselskabet MKW ekstraordinært medlem af Campina Melkunie i en periode på maksimum fem år. Derefter bliver de enkelte tyske andelshavere i MKW andelshavere i Campina Melkunie i en periode på højst to år, hvor mælkeprisen kan være forskellig i de to lande. Målet er at opnå fælles vilkår og en fælles mælkepris inden 1. januar 2007.
Campina Melkunie omsætter årligt for omkring 25 mia. kr. og har 6.900 medarbejdere.
Campina Melkunie gik i august måned ind på det danske marked som leverandør af piskefløde til FDBs butikker, og er storproducent af Gouda ost til hele det europæiske marked.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663