Brændstofbudgettet skrider

Læs tid
1 min
Publiceret
13 september 2000
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Med en prisstigning på 2,03 kr. pr. liter dieselolie siden maj 1999 må transportafdelingen under Arla Foods Division Medlemmer konstatere, at brændstofbudgettet nu begynder at skride. Alene på ind- og mellemtransport betyder stigningen en ekstraudgift på 0,66 øre pr. kg mælk.

Indsamlings- og mellemtransporttankbilerne i Danmark kører tilsammen ca. 33 mio. km om året. Da en tankbil kører i gennemsnit 2,5 km pr. liter diesel, betyder prisstigningen en merudgift på ca. 27 mio. kr. årligt.
“Indtil videre er det lykkedes at neutralisere prisstigningen gennem rationaliseringer. Men stigningen er nu så voldsom, at vi ikke kan ignorere den, og vi kommer nok til at revidere budgettet for det kommende år”, siger transportdirektør Jørgen Lyngsø.
Endelig kører Arla Foods’ firmabiler i Danmark årligt 7,3 mio. km, og da benzinprisen også er steget voldsomt, har det betydet væsentlige ekstraomkostninger.
Prisstigningerne rammer selvfølgelig også udbringningen af færdigvarer gennem Arla Distribution. I årets første 11 perioder har der været ekstraomkostninger på 4,2 mio. kr., og for hele regnskabsåret regnes der med en ekstraudgift på op mod 6 mio. kr. i forhold til det budgetterede.
I Sverige blev der før sommerferien foretaget en beregning, der viste, at prisstigningerne i det foregående halve år var på 10 mio. skr. Det betyder alene en omkostningsstigning på 0,5 øre pr. kg mælk. Siden er der sket yderligere prisstigninger.
I England var mange tankstationer tirsdag ved at løbe tør for brændstof på grund af demonstrationer og blokader. Arla Foods har dog selv så store brændstoflagre, at der ikke vil opstå mangel foreløbig.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663