Japansk oste-fremgang
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 05 juli 2000
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Forhandlingerne om det næste halve års osteleverancer til Japan er netop faldet på plads med det positive resultat, at Arla Foods har fået en ordre, der er 15 pct. større end forårets kontraktmængde.
“Det japanske osteforbrug stiger støt med 3-4 pct. om året, og markedet bliver derfor prioriteret højt,” fortæller regionsdirektør Erik Johansen, som forhandler kontrakterne med Japan to gange om året.
“I januar hævede vi prisen en smule, men denne gang har vi holdt den uændret af hensyn til markedssituationen.”
Danmark er i dag den tredje største osteleverandør til det japanske marked, der er verdens største nettoimportør af ost. Det totale osteforbrug i Japan svarer til knap to kg pr. indbygger ( forbruget i Danmark er ca. 16 kg pr. indbygger). Langt den største del af osten bliver brugt i industrien til smelteost, ostekager, pizzaer, pastaretter osv.
Ordren, der omfatter de tre ostetyper samsø, maribo og nippon, er nu afgivet til Taulov Mejeri, der skal producere det hele.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.