Regionale forskelle i salget af Den nye Kærgården
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 20 december 2000
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Forbrugere i det østlige Danmark har efter alt at dømme været hurtigere til at købe den nye Kærgården end jyderne. Foreløbige tal for salget af Den nye Kærgården viser nemlig, at mens salget af den nye Kærgården i udvalgte butikker i Vestjylland udgør 5 pct. af salget i forhold til den originale Kærgården, er salget op til seks gange større i flere butikker i Nordsjælland. Tallene er interessante i sammenligning med introduktionen af den originale Kærgården for 10 år siden. Her var nordjyderne de første til at hoppe på vognen og københavnerne de sidste. Forskellene kan ifølge sociolog Lotte Holm, der er lektor på Forskningsinstitut for Human Ernæring, forklares ved, at der er tale om to meget forskellige produkter:
"Da Kærgården kom på markedet, henvendte det sig i høj grad til forbrugeren som produktet, der løste et praktisk problem. Med Den nye Kærgården er det i højere grad en "sundhedsting", som forbrugere i Nordsjælland måske er hurtigere til at springe på end jyderne".
Den nye Kærgården har været på markedet i tre uger og indeholder 25 pct. mindre fedt end den originale Kærgården. Begge produkter produceres på Arla Foods Holstebro Mejeri.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.