Tyske konkurrencemyndigheder kræver prisstigninger

Læs tid
1 min
Publiceret
13 september 2000
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Umiddelbart skulle man jo ikke tro, at højere detailpriser er i forbrugernes interesse, men det kan det være i Tyskland, skriver avisen Wall Street Journal Europe. I hvert fald har de tyske konkurrencemyndigheder påbudt kæderne Aldi, Lidl og Wal-Mart at hæve deres priser på en række produkter.

Ifølge konkurrencemyndighederne misbruger amerikanskejede Wal-Mart og de to tyske kæder deres størrelse og deres markedsandel ved at sælge basisfødevarer som mælk, sukker og mel til under indkøbsprisen, og det må man ikke i henhold til tysk lovgivning.
Konkurrencemyndighedernes ræsonnement er, at de lave priser går ud over de små og mellemstore forretninger, der ikke har mulighed for at matche de lave priser. Og det vil på længere sigt føre til mindre konkurrence og dermed højere priser.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663