100 pct. økofoder til køerne

Læs tid
1 min
Publiceret
14 marts 2001
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods vil nu forsøge at stramme reglerne for den økologiske produktion i Danmark, så de økologiske køer udelukkende lever af økologisk foder. I de regler, der er fastsat af Fødevareministeriet og Landsforeningen af Økologiske Jordbrug, har økologerne ret til at fodre køerne med 10 pct. ikke-økologisk foder.

De 630 økologiske mælkeproducenter, der leverer til Arla Foods, får derfor i disse dage brev om, at de i det kommende år kan få 10 øre ektra pr. kg mælk, hvis de allerede fra oktober fodrer de økologiske køer med 100 pct. økologisk produceret foder. De 10 øre vil betyde et ekstra tilskud på 40-50.000 kr. om året for en gennemsnitsproducent.

Arla Foods håber på den måde, at så mange af de økologiske mælkeproducenter vil skifte til kun at bruge økologisk foder, at alle Arla Foods’ danske øko-produkter kan blive dækket.

Koncerndirektør Povl Krogsgaard siger om tilbuddet, at Arla Foods er overbevist om, at forbrugerne i forvejen regner med, at køerne kun får økologisk foder.

”Derfor vil vi gerne gå et skridt videre end reglerne”, siger Povl Krogsgaard.

”Og det føles mest logisk, at vi som den største udbyder i dette tilfælde går forrest med at stramme reglerne”.

Fra oktober næste år vil kravet om økologisk foder indgå i de kontrakter, der på det tidspunkt skal fornyes.

Der er ikke truffet samme beslutning for den svenske del af Arla Foods. De svenske andelshavere følger den økologiske kontrolforening KRAVs regler der siger, at 95 pct. af foderet skal være økologisk.

Arla Foods er det selskab i verden, der har det største salg af økologiske produkter.

Selskabet indvejer i alt 370 mio. kg økologisk mælk årligt. 30 pct. sælges som økologiske produkter på det danske marked. Tre pct. eksporteres.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663