Feta-forbrug fordoblet på fem år

Læs tid
1 min
Publiceret
18 juli 2001
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Det er sommer, naboerne er samlet, og der dufter af grillbriketter. Så skal der salat på havebordet. Og for rigtig mange danskere er fetaost blevet en uundværlig ingrediens i salaten. Der sælges tre gange så meget feta i juli som i december.

På de sidste fem år er forbruget af feta fordoblet – fra 589 tons i 1995 til over 1.200 tons sidste år.

”Stigningen skyldes flere ting. Den brede befolkning er begyndt at spise feta, måske lokket af vores mange varianter med krydderier enten i fetaen eller i lagen. Desuden har vores fedtfattige Cheasy Salattern haft stor succes,” siger produktchef Morten Hansen.

Han nævner også, at feta ikke længere kun bruges i salat, men også i for eksempel ovnretter. Danskerne går dog ikke så vidt som til at spise feta til silden ved julefrokosten.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663