Pressemeddelelse

Fonterra-samarbejde godkendt

Arla Foods' samarbejde med det store newzealandske mejeriselskab Fonterra om først og fremmest salg, distribution og markedsføring af de to største smørmærker, Lurpak og Anchor, i England blev onsdag godkendt af den engelske konkurrencestyrelse, Office of Fair Trading.

Det betyder, at arbejdet med at forme det nye fælles danskbaserede joint venture nu også i praksis kan gå i gang. Arla Foods ejer 75 pct. af selskabet, mens Fonterra ejer de sidste 25 pct.

Det bliver herefter Arla Foods' engelske datterselskab, der kommer til at stå for markedsføringen af de to smørprodukter, idet Anchor næsten udelukkende sælges på det engelske marked. Men aftalen omfatter også Arla Foods' engelsk producerede smørmærke, Yorkshire Butter, samt flere af Fonterras produkter, herunder selskabets salg af oste i England.

Ud over afsætningen på det engelske marked omfatter aftalen også salg og markedsføring af Fonterras eksisterende afsætning af disse produkter på hele det europæiske marked. I alt omfatter det nye samarbejde afsætning af 90.000 tons produkter.

Aftalen ventes at træde endeligt i kraft i begyndelsen af det nye kalenderår.


Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef for Arla i Danmark

Arla Danmark

Åse Andersson
Primær kontaktperson

Åse AnderssonGlobal pressechef

Arla Group

Carina Østergaard
Primær kontaktperson

Carina ØstergaardPR Manager

PR og brand kommunikation i Arla Danmark