Pressemeddelelse

Landmænd og forbrugere chattede med Arla Foods' formand

Arla Foods’ formand Lars Lamberg sad klar ved tastaturet, da den svenske landmandsavis ATL mandag aften arrangerede en chat på avisens hjemmeside.

Ikke kun mælkeproducenter stillede spørgsmål direkte til Lars Lamberg, men også almindelige forbrugere var med. Lars Lamberg blev blandt andet spurgt om, hvorfor køer bliver aflivet, når de kun er seks-syv år gamle, og desuden måtte han redegøre for Arla Foods’ politik omkring kalveeksport.

De fleste spørgsmål kom dog fra Arla Foods’ andelshavere, der gerne så en stigning i afregningsprisen.
En dansk andelshaver spurgte således, om Arla Foods kunne acceptere, at tyske landmænd ifølge en hollandsk undersøgelse får en bedre mælkepris end de svenske og danske. I sit svar skrev Lars Lamberg:
”Jeg er klar over, at en stigning i mælkeprisen er nødvendig, og det er noget, som jeg sammen med bestyrelsen arbejder kraftigt på”.

Lars Lamberg understregede, at fusionen har skabt gode forudsætninger for en høj afregningspris fremover, men at resultatet ikke kan komme med det samme. Desuden skal Arla Foods’ satsninger på forædlede produkter også styrke afregningsprisen.

På spørgsmålet om Arla Foods absolut skal vokse yderligere, svarede Lars Lamberg, at på grund af den stigende konkurrence og udviklingen i omkostningerne, er en vækst nødvendig, hvis Arla Foods skal kunne klare sig.
Formanden understregede dog samtidig, at væksten ikke må blive et mål i sig selv, men skal tilpasses virksomhedens aktuelle situation.



Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef for Arla i Danmark

Arla Danmark

Åse Andersson
Primær kontaktperson

Åse AnderssonGlobal pressechef

Arla Group

Carina Østergaard
Primær kontaktperson

Carina ØstergaardPR Manager

PR og brand kommunikation i Arla Danmark