Tyskerne vil have ris a la mande på ferien
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 18 juli 2001
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Hvis supermarkedernes kølediske rundt omkring i ferielandet ser anderledes ud for tiden, så er det fordi de udenlandske turister er rykket ind og har sat deres præg på udvalget af mejeriprodukter.
På Fanø udgør tyskere for tiden 65 procent af kunderne i Rindby Supermarked.
”Det betyder, at vi skal bestille produkter som usaltet smør, kvark, vanillekvark og UHT-behandlet mælk hjem. Tyskerne spiser desuden meget mere yoghurt end danskerne, både frugtyoghurt og naturel. Og så drikker de sødmælk og er ikke specielt interesserede i de økologiske produkter,” fortæller butikschef Peter Hougaard.
Det mest usædvanlige for sæsonen, som Rindby Supermarked bestiller hjem i disse uger, er dog ris a la mande. Det vil tyskerne have, jul eller ej.
Hos Jansen Supermarked i Blokhus bekræfter butikschef Jens Frederik Jensen billedet af tyskerne som yoghurt-elskende sødmælksdrikkere. Men han har også lagt mærke til forskelle på danskerne.
”Vores økologiske salg er steget en del på grund af alle de sjællændere, vi har herovre,” fortæller han.
I Superbrugsen i Skagen har man mange svenske og norske kunder i sommerperioden.
”Svenskerne vil have fløde og tykmælk, og nordmændene kan jeg faktisk ikke sige noget specielt om. De spiser nok det samme som os,” siger uddeler Carsten Madsen.
Han efterlyser desuden nye oversættelsestavler til at hænge op i butikken.
”Der står MD Foods på den, vi har, og kun de allermest almindelige produkter er med. Så vi kunne godt bruge nogle nye,” siger han.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.