Arla Foods og Tesco sænker prisen på øko-mælk i England

Læs tid
1 min
Publiceret
13 marts 2002
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods og Englands største dagligvarekæde Tesco går sammen om at sænke forbrugerprisen på økologisk mælk.

Prissænkningen, der vil blive gennemført til sommer, sker for at sætte skub i salget af økologiske mejeriprodukter.
”Erfaringen fra andre markeder viser, at det økologiske forbrug begynder indenfor basisprodukterne i en kategori. Forhåbentlig kan dette skridt medvirke til, at flere forbrugere vil vælge den økologiske drikkemælk og derefter også i højere grad vil vælge økologisk inden for de højtforædlede mejeriprodukter”, siger business development controller i Division UK Henrik Nygaard.

Samarbejdsaftalen med Tesco omfatter den økologiske mælk, som Arla Foods indsamler på kontrakt fra lokale engelske mælkeproducenter.

Det engelske marked for økologiske mejeriprodukter vokser ikke lige så kraftigt som tidligere. Markedet voksede sidste år med godt 40 pct., men nu ligger væksten kun på omkring 10 pct. Det skyldes blandt andet, at tilliden til de konventionelle landbrugs-produkter er begyndt at vende tilbage efter de senere års fødevarekriser i England.
”Sidste år havde et økologisk produkt sin eksistensberettigelse alene i kraft af, at det var økologisk. Sådan er det ikke længere. Nu er de økologiske produkter nødt til at klare sig på markedsmæssige vilkår på linie med alle andre produkter”, siger Henrik Nygaard.

I Danmark gennemførte MD Foods et lignende tiltag i 1993, hvor man sammen med dagligvarekæden FDB sænkede forbrugerprisen på økologisk mælk. Det medførte en kraftig stigning i efterspørgslen efter økologisk mælk, og i dag udgør den økologiske mælk knap 29 pct. af det samlede drikkemælkssalg.
I England tegner den økologiske mælk sig for omkring to pct. af det samlede drikkemælkssalg.

I England afsætter Arla Foods et bredt sortiment af økologiske mejeriprodukter. Drikkemælken indsamles fra lokale engelske mælkeproducenter, mens de øvrige produkter eksporteres fra Danmark.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663