Fromageries Bel køber Leerdammer

Læsetid
1 min
Publiceret
25 september 2002
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Det franske mejeriselskab Fromageries Bel har købt det hollandske mejeri Leerdammer.

Dermed kan Bel føje en af Hollands bedst kendte oste til den række af kendte oste, selskabet sælger under mærker som Port-Salut, Mini Babybel og ”Den leende ko”.

Leerdammer er ifølge selskabet selv det største europæiske brand for fast ost med et samlet salg i 2001 på 292 mio. euro (2,17 mia. kr.).

I Holland regnede mange med, at Leerdammer ville blive købt af det hollandske andelsselskab Campina, der dog ikke ville give 190 mio. euro for Leerdammer.

Det ville derimod det franske aktieselskab Bel, der med en omsætning i 2001 på godt 1,75 mia. euro (13,1 mia. kr.) er en af de store udbydere af mærkevareost.

De nye franske ejere har ingen planer om at flytte produktionen af Leerdammer fra mejeriet i Schoonrewoerd ved byen Leerdam.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Rune Jungberg Pedersen
Rune Jungberg Pedersen Kommunikationsdirektør Arla Danmark rpeda@arlafoods.com +45 91 31 10 88
Mathilde Bressum
Mathilde Bressum Communications Officer mabyl@arlafoods.com +45 91 31 16 40
Anders Græsbøll Buch
Anders Græsbøll Buch PR & Communication Associate Manager andbu@arlafoods.com +45 91 31 13 29