Høng bliver helt firkantet - næsten
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 20 februar 2002
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Nu bliver de to stærkeste medlemmer af Høng familien også firkantede.
Blåskimmelostene Høng Danablu 50 og Høng Guld Danablu 60 kommer i næste uge i butikkerne i en firkantet pakke. Dermed er samtlige medlemmer af Høng familien nu firkantede, bortset fra Høng Camembert, der fortsat er halvmåneformet.
Den firkantede form kom første gang på markedet i 1997, da Arla Foods lancerede blå/hvidskimmelosten Høng Klosterkrone. Man ville finde en optimal form til skimmelost, og forud var gået mange overvejelser, og mange forskellige alternativer var blevet afprøvet.
”Firkanten har vist sig at være den helt rigtige form. Den er praktisk, fordi det er nemt at skære skiver af osten. Samtidig sikrer formen, at Høng ostene er meget synlige på butikshylden”, siger Morten Hansen.
Høng serien rummer nu otte skimmeloste, der spænder fra de meget milde og cremede hvidskimmeloste til de kraftige blåskimmeloste. Høng Klosterkrone er den mest populære blandt de otte familiemedlemmer og er efter kun fem år blevet den mest solgte skimmelost på det danske marked.
Det er dog heller ikke hvem som helst, som de mildere medlemmer i Høng familien nu får følgeskab af. Høng Danablu 50 blev i 1986 kåret som verdens bedste blåskimmelost, mens Høng Guld Danablu 60 i 1994 blev kåret som verdens bedste ost.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.