Lurpak til Australien på grund af hjemmeside
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 08 maj 2002
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
”En af de mest mest trendy kokke i Perth vil kun stege i Lurpak, og dansk smør går som varmt brød i delikatesseforretningerne i Sydney-området, selv om det koster ca. fire gange så meget som australsk smør”, fortæller regional eksportchef Jannie Illum Andersen, Division Oversø.
Australien, der selv har et stort mejeribrug, har i mange år importeret danske specialoste, men nu er der også kommet en import af Lurpak efter krav fra forbrugerne.
På hjemmesiden www.lurpak.com, der blev oprettet for godt to år siden, kan man maile et spørgsmål til mejeristen ”John”, alias John Bonde Jacobsen, kvalitetsansvarlig på Varde Smørmejeri. Forbrugere fra hele verden har spurgt om kvalitet m.v., men de australske forbrugere ville bare gerne vide, hvor de kunne købe Lurpak smør. De fleste af dem var enten australiere, der havde arbejdet i England, Asien eller Mellemøsten og kendte Lurpak derfra, eller englændere, der var emigreret til Australien.
Jannie Illum Andersen måtte svare de australske forbrugere, at Lurpak ikke blev solgt i Australien, men sendte samtidig forespørgslerne videre til Arlas største australske osteimportør, og efter 4 måneder tog han også Lurpak med i sit sortiment.
Indtil nu er det ikke lykkedes at få Lurpak ind hos de store kæder, og med 10-15 tons om året er eksporten stadig beskeden, men den er stigende.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.